“De vez em quando eu morro, mas hoje não”:

Musicoterapia e processos emancipatórios de pessoas em situação de imigração involuntária ou refúgio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v24.78877

Keywords:

Music Therapy, Immigrants, Emancipation

Abstract

This qualitative intervention research intended to verify if musical group experiences, lived within Music Therapy, contributed to the emancipatory process of the participants. There were held eleven Music Therapy meetings, with eight people in involuntary immigration or refugee situations, all being from Venezuela although it wasn’t an inclusion criteria. We were inspired by the Rancière’s Method of Equality, and we have made a thematic analysis of the information built during the process. We argue that Music Therapy can contribute to the emancipatory process of the people in involuntary immigration or refugee situations if it resists a stultifying logic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andressa Dias Arndt, Universidade Estadual do Paraná (Unespar), Curitiba, PR, Brasil, andressa.arndt@ies.unespar.edu.br

Possui graduação em Musicoterapia pela Universidade Estadual do Paraná - Faculdade de Artes do Paraná. Doutora em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Mestre em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Especialista em Formação Pedagógica do Professor Universitário pela Pontifícia Universidade Católica PUC-PR. Trabalha como professora adjunta na Universidade Estadual do Paraná Campus de Curitiba II no Bacharelado em Musicoterapia. É docente no Programa de Pós-Graduação em Música (PPGMUS) da UNESPAR. Membro do NEPIM (Núcleo de Pesquisas Interdisciplinares em Musicoterapia). Atuando principalmente nas seguintes áreas: musicoterapia, canto e docência.

Published

2024-09-27

How to Cite

DIAS ARNDT, A. “De vez em quando eu morro, mas hoje não”: : Musicoterapia e processos emancipatórios de pessoas em situação de imigração involuntária ou refúgio. MUSICA HODIE, Goiânia, v. 24, 2024. DOI: 10.5216/mh.v24.78877. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/78877. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos