Lets play that

Impulses of a Tropical Serialism in Jards Macalé

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v23.73991

Keywords:

Tropical Serialism, Tropicalism, Protest Song, Jards Macalé

Abstract

This article seeks to demonstrate how other musical elements, often neglected, point to an increase in the expressiveness and aesthetic constitution of Brazilian music at the time of Tropicália. To do so we make use of the concept of Tropical Serialism (XXXX, 2020), which denotes a specific appropriation of European serialist techniques. As an example, we will present a detailed analysis that intends to explain the musical elements that corroborate our hypothesis from the song Let's Play That (1972) by the artist Jards Macalé. We hope to demonstrate how various musical elements integrate to form a specific "art program" (Pareyson, 2001) that aesthetically represents an expression against the generalized oppression in force at the time.

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Author Biographies

Carlos Roberto Ferreira dos Santos, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, Paraíba, Brasil, carlosvibrafone@gmail.com

Carlos dos Santos é compositor e percussionista, bacharel em percussão pela Escola de Comunicações e Artes da USP com orientação do Prof. Ricardo Bologna e mestrado e doutorado em música com orientação do Prof. Dr. Manuel Falleiros pelo Instituto de artes da UNICAMP. Formou-se em percussão popular e erudita pela antiga Universidade Livre de Música (ULM) atual Escola de Música do Estado de São Paulo (EMESP). Foi academista da Orquestra Sinfônica do Estado de São Paulo (OSESP) tendo aulas com Elizabeth Del Grande e Ricardo Righini. Teve aulas de composição com Aylton Escobar e Eduardo Guimarães Álvares. Foi laureado em diversos concursos de composição dentre eles: Premio Funarte de Composição Clássica; Concurso Camargo Guarnieri edição 2013; IV Festival Tinta Fresca da Orquestra Filarmônica de Minas Gerais; Concurso de Composição para Piano da Fundação Franz Liszt. Tem obras executadas por diversos grupos dentre eles: Percorso Ensemble (São Paulo-SP); Orquestra Sinfônica Brasileira(OSB); Orquestra Sinfônica de Porto Alegre(OSPA);Grupo de Percussão do Instituto de Artes da UNESP (PIAP; São Paulo-SP); McCormick Percussion Group (South Florida- FL); Trio UFRJ (Rio de Janeiro-RJ); Ensemble for These Times (Sacramento- CA); Coro acadêmico da OSESP (São Paulo-SP); Percussivo USP (São Paulo-SP). Foi como percussionista solista da Orquestra do Theatro São Pedro (ORTHESP). Atualmente é professor de percussão e percepção musical na Universidade Federal da Paraíba(UFPB).

Manuel Silveira Falleiros, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil, mfall@unicamp.br

Compositor, improvisador, saxofonista. Doutor em Artes pela Universidade de São Paulo – USP. Lidera o Laboratório Multidisciplinar de Improvisação, Criatividade e Cognição Musical. Pesquisador carreira PQ do Centro de Integração Documentação e Difusão Cultural da Unicamp. Coordenador do Núcleo de Comunicação Sonora – NICS / Unicamp

Published

2023-08-27

How to Cite

FERREIRA DOS SANTOS, C. R.; FALLEIROS, M. S. Lets play that: Impulses of a Tropical Serialism in Jards Macalé. MUSICA HODIE, Goiânia, v. 23, 2023. DOI: 10.5216/mh.v23.73991. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/73991. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Artigos