Dialoguiing with "The Raven"

Reflections about a Pedagogy Experience of Ensemble Classes in Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v21.66779

Keywords:

Soundtrack, Musical Education, Ensemble Class, Literature and Basic Education.

Abstract

This essay brings reflections about an experience of Ensemble Classesthat took place in basic education school, with inexperienced students that, departing from an Anglophone poetic text to be declaimed in public as a task of the subject Literature, reached as a result, the performance of a musical piece that, according to demonstrated, created an adequate musical atmosphere to the poem, enabling in its pedagogy pathway the multidisciplinary cooperation with docents of Literature, Music, Drama and Fine Arts that, in offering to Music and Literature apprentices differentiated approach perspectives, from their specific knowledge, enlarged the active construction of knowledge in diversity and depth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luís Cláudio Pires Seixas, Instituto Federal Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais. Arcos, Minas Gerais, Brasil, cs.mus@hotmail.com

Luís Cláudio Seixas é Doutor e Mestre em Música com área de concentração em Composição Musical, Bacharel em Composição e Regência e educador Licenciado em Música pela UFBA - Universidade Federal da Bahia.  Atualmente está finalizando o  curso de Especialização em Docência (Lato Sensu) com ênfase na Educação Básica pelo IFMG - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Minas Gerais.

Além de professor de música, Cláudio Seixas, como é mais conhecido artisticamente, é guitarrista e além do seu trabalho autoral, tem atuado como compositor e arranjador criando música para filmes, peças de teatro, tendo integrado por diversas vezes o grupo de compositores convidados para concertos comemorativos com a participação da Orquestra Sinfônica da Bahia, Orquestra Sinfônica da UFBA, Gilberto Gil e Moraes Moreira. Suas peças já foram regidas por maestros como Piero Bastianelli, Pino Onnis, Dr. Erick Vasconcelos, Dr. José Maurício Brandão, Dr. Rafael Fonseca e Henrique Morelembaum.

Sua atuação docente tem passagens por níveis que vão do ensino fundamental a cursos superiores de música, cursos livres, oficinas, projetos de extensão universitária e em projetos interdisciplinares que visam o desenvolvimento da criatividade e da capacidade reflexiva de seus aprendizes.

 

Published

2021-06-28

How to Cite

PIRES SEIXAS, L. C.; ALMEIDA DOS REIS , D. Dialoguiing with "The Raven": Reflections about a Pedagogy Experience of Ensemble Classes in Basic Education. MUSICA HODIE, Goiânia, v. 21, 2021. DOI: 10.5216/mh.v21.66779. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/66779. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos