This is an outdated version published on 2020-11-06. Read the most recent version.

Confiabilidade Inter-examinadores da Escala de Relação Criança-Terapeuta na Experiência Musical Coativa para validação no contexto brasileiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v20.64243

Keywords:

Child-Therapist Relationship in Coactive Musical Experience Scale. Music Therapy. Inter-examiner reliability. Validation.

Abstract

The Child-Therapist Relationship in Coactive Musical Experience Scale has been used since the 1960s in the United States. This scale assesses for seven degree levels the participation and the quality of resistivity observed during a Music Therapy service. Conversely, to have this tool being used in Brazil, a validation process is necessary. In order to do this validation process, the Universalist Validation Model was chosen. Based on this, the measurement equivalence through the inter-examiner reliability test of the Scale was measured. Inter-examiner scores showed strong mean correlations (Spearman), indicating evidence of reliability for the Brazilian version of the Child-Therapist Relationship in Coactive Musical Experience Scale.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Moreira Brandão André, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Aline M. B. André é doutoranda em Música na Universidade Federal de Minas Gerais, tem mestrado em Música (2017) e bacharelado em Música - Musicoterapia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2014). Participou de pesquisas nos seguintes temas: protocolo de atendimento, transtorno do espectro do autismo, patologias neurológicas, musicoterapia improvisacional, musicoterapia neurológica e Escalas Nordoff Robbins.

Cristiano Mauro Assis Gomes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Cristiano M. A. Gomes tem doutorado em Educação - UFMG, Pós-Doutorado em Psicologia Educacional, Universidade do Minho, Portugal. É Professor do Departamento de Psicologia da UFMG, Professor do Programa de Pós-Graduação em Psicologia (UFMG e do Programa de Pós-Graduação em Neurociências (UFMG). Coordenador do Laboratório de Investigação da Arquitetura Cognitiva (LAICO). Bolsista de Produtividade nível 2, CNPq.

Cybelle Maria Veiga Loureiro, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Cybelle M. V. Loureiro tem bacharelado em Música; Graduação em Musicoterapia – Iowa University-EUA; Mestrado em Música –EM-UFMG; Doutorado em Medicina – FM-UFMG e é Coordenadora da Habilitação-Musicoterapia ESMU-UFMG, Professora da Pós-graduação em Música da ESMU-UFMG e Neurociências – ICB-UFMG

Published

2020-11-06

Versions

How to Cite

MOREIRA BRANDÃO ANDRÉ, A.; MAURO ASSIS GOMES, C.; MARIA VEIGA LOUREIRO, C. Confiabilidade Inter-examinadores da Escala de Relação Criança-Terapeuta na Experiência Musical Coativa para validação no contexto brasileiro. MUSICA HODIE, Goiânia, v. 20, 2020. DOI: 10.5216/mh.v20.64243. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/64243. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos