Respiração circular e sua aplicabilidade ao discurso musical do II movimento da Improvisation et Caprice pour saxophone solo, de Eugène Bozza (1944): proposta interpretativa e preparação à performance

Authors

  • José de Carvalho Oliveira Centro Universitário Sant'Anna, São Paulo, São Paulo, Brasil, josedecarvalhosa@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v20.62879

Keywords:

Respiração Circular. Saxofone. Interpretação. Performance. Análise Musical. Eugène Bozza.

Abstract

Abstract: Concerning the construction of performance and its implications with regard to fidelity to the musical text, this study aims to evaluate the applicability of circular breathing as an interpretive option compared to interpretation without the use of this technique. On the conceptual issues related to interpretation and performance, for this work, we will use the studies of Almeida (2011) as a reference;  relating to the harmonic, phraseological and cadential structure, the basis will be the work of Kostka (2015); with regard to the horizontal movement of the conductive voices, structure and prolongation, we will use the studies by Salzer (1982) and, with regard to circular breathing, the studies by Lopes (2018) and Barbosa (2016).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José de Carvalho Oliveira, Centro Universitário Sant'Anna, São Paulo, São Paulo, Brasil, josedecarvalhosa@gmail.com

Natural de Matias Olímpio, Piauí, José de Carvalho é doutorando em Música com pesquisa na área de Teoria e Prática da Interpretação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) sob orientação do Prof. Dr. Marco Túlio de Paula Pinto. Mestre em Musicologia (Teoria e Análise Musical) pela Universidade de São Paulo, USP, com pesquisa apoiada pela agencia de fomento CAPES (Orientação - Prof. Dr. Paulo de Tarso Salles). Graduado em Licenciatura em Música pelo Centro Universitário Sant´Anna, SP. Pertence ao grupo de pesquisa PAMVILLA (Perspectivas Analíticas para a Música de Villa-Lobos). Possui trabalhos publicados no campo da Performance, Teoria, Análise Musical e Educação Musical. Como saxofonista dedica-se ao repertório brasileiro. 

Published

2021-01-15 — Updated on 2021-11-14

Versions

How to Cite

OLIVEIRA, J. de C. Respiração circular e sua aplicabilidade ao discurso musical do II movimento da Improvisation et Caprice pour saxophone solo, de Eugène Bozza (1944): proposta interpretativa e preparação à performance. MUSICA HODIE, Goiânia, v. 20, 2021. DOI: 10.5216/mh.v20.62879. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/62879. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos