Música Eletroacústica Experimental

Três sistemas para composição e performance gestual

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v19.58009

Keywords:

musical composition, electroacoustic music, computer music, gestural music, algorithmic composition.

Abstract

The music performed through gestural interfaces has been receiving prominence in recent years and bringing new creative possibilities to the musical community. The use of systems developed to interpret musical gestures using gestural interfaces is a reality among contemporary composers. The new instruments can already be  projected freely according to the artistic needs. In line with this reality, this text presents a brief introduction to the theme and presents three case studies on musical systems designed for real-time electroacoustic composition and performance using different gestural interfaces. The methodologies used in the creation of systems and compositions resulting from Just Walking for ReactMotion system, Tempo Translúcido for Kinect and multichannel sound projection system and Pendulun for computer and Theremini are commented and analyzed by the authors. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eloy Fernando Fritsch, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasíl

Professor Associado nível 4 do Departamento de Música do Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Leciona para os cursos de Composição Musical (disciplinas de Música Eletroacústica I, II e III, Computação Musical) e Música Popular (Trilhas Sonoras II, Produção Fonográfica II e Prática Musical Coletiva). Doutor em Ciência da Computação (Instituto de Informática da UFRGS - Conceito 7 Capes) com pesquina aplicada na área da música computacional. É professor colaborador do Programa de Pós-graduação em Música da UFRGS (Conceito 7 Capes) e coordenador do Centro de Música Eletrônica do Instituto de Artes da UFRGS. Atua na área da música prioritariamente em Computação Musical, Música Eletroacústica, Trilha Sonora e Música Popular. Coordenador do grupo de pesquisa em Computação Musical da UFRGS. Atualmente realiza pesquisas em composição musical no projeto de Música Eletroacústica Experimental e o Projeto MpME - Música por Meios Eletrônicos.

Published

2019-09-13

How to Cite

FRITSCH, E. F.; LUMERTZ, D.; DEITOS, D. Música Eletroacústica Experimental: Três sistemas para composição e performance gestual. MUSICA HODIE, Goiânia, v. 19, 2019. DOI: 10.5216/mh.v19.58009. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/58009. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos