Transformação digital da arte musical e coreográfica:

Preservando os arquétipos nacionais

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v25.83843

Palavras-chave:

national archetypes, national mentality and identity, artistic tradition, digitalisation of art education and performance, interpretation of art, musical and choreographic performance.

Resumo

O rápido desenvolvimento das tecnologias digitais criou a necessidade do desenvolvimento de abordagens metodológicas para a integração nas artes cênicas, preservando a autenticidade cultural. O objetivo do estudo foi a formação de um sistema de critérios para a preservação da identidade nacional durante a implementação de inovações digitais na arte musical e coreográfica. A pesquisa foi baseada em uma abordagem sistemática para o estudo da transformação de arquétipos culturais no espaço digital. Manifestações específicas de arquétipos ucranianos (Sofianidade, a palavra, a terra) e três níveis de interação com ferramentas digitais foram identificados: estrutural, regulatório e representativo. Foi criada uma tabela de avaliação de autenticidade, que sistematizou elementos musicais, elementos coreográficos, transformações permitidas e soluções tecnológicas para três categorias: elementos básicos da tradição nacional, elementos de processamento parcial e formas generativas. Soluções tecnológicas para a preservação da autenticidade foram propostas: sistemas de captura de movimento para registrar a plasticidade nacional, algoritmos de análise espectral para preservar as características tímbricas de instrumentos populares e redes neurais para analisar e reproduzir elementos folclóricos. Usando o exemplo da obra musical e coreográfica A Paixão por Taras de Yevhen Stankovych, foi demonstrada a eficácia das abordagens desenvolvidas para preservar códigos culturais durante a modernização digital.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Viktoriia Kashaiuk, Department of Musical Art, Lesya Ukrainka Volyn National University, Lutsk, Ukraine sv.panasiuk@outlook.com

Viktoriia Kashaiuk is a researcher at the Department of Musical Art, Lesya Ukrainka Volyn National University in Lutsk, Ukraine. Her academic work focuses on vocal performance, chamber singing, and music pedagogy, exploring emotional expression and interpretive approaches in contemporary Ukrainian and international contexts.

Svitlana Panasiuk, Department of Musical Art, Lesya Ukrainka Volyn National University, Lutsk, Ukraine sv.panasiuk@outlook.com

Svitlana Panasiuk is a lecturer at the Department of Musical Art, Lesya Ukrainka Volyn National University in Lutsk, Ukraine. Her research and teaching focus on vocal interpretation, chamber performance, and contemporary approaches to music education, with a particular interest in the expressive and cultural dimensions of singing.

Ihor Stepaniuk, Department of Musical Art, Lutsk Pedagogical Institute, Lutsk, Ukraine i-stepaniuk@hotmail.com

Ihor Stepaniuk is a professor at the Department of Musical Art, Lutsk Pedagogical Institute in Lutsk, Ukraine. His academic and artistic work centers on music education, choral conducting, and performance practice, with research interests in the development of vocal technique and the interpretation of Eastern European musical traditions.

Hanna Kukharyk, Department of Musical Art, Lutsk Pedagogical Institute, Lutsk, Ukraine h_kukharyk@outlook.com

Hanna Kukharyk is a lecturer at the Department of Musical Art, Lutsk Pedagogical Institute in Lutsk, Ukraine. Her professional and research interests include vocal pedagogy, chamber ensemble performance, and the artistic interpretation of Ukrainian musical heritage, with an emphasis on expressive and stylistic aspects of singing.

Lesia Kosakovska, Department of Choreography, Lesya Ukrainka Volyn National University, Lutsk, Ukraine lkosakovska@hotmail.com

Lesia Kosakovska is a lecturer at the Department of Choreography, Lesya Ukrainka Volyn National University in Lutsk, Ukraine. Her academic and creative work focuses on dance performance, choreography, and interdisciplinary connections between movement and music, with research interests in Ukrainian folk traditions and contemporary stage interpretation.

Downloads

Publicado

2025-11-24

Como Citar

KASHAIUK, Viktoriia; PANASIUK, Svitlana; STEPANIUK, Ihor; KUKHARYK, Hanna; KOSAKOVSKA, Lesia. Transformação digital da arte musical e coreográfica: : Preservando os arquétipos nacionais. Música Hodie, Goiânia, v. 25, 2025. DOI: 10.5216/mh.v25.83843. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/83843. Acesso em: 5 dez. 2025.

Edição

Seção

Artigos