Historical synthesis of facts and events that mark the development of Electroacoustic Music in Brazil between the 1950 and 1990s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/mh.v25.82054

Keywords:

Electroacoustic music in Brazil, History of the Brazilian electroacoustic music, Historical synthesis of Brazilian electroacoustic music.

Abstract

This article outlines a summary of facts and composers who made up the history of electroacoustic music in Brazil. This is a work based on a survey and bibliographical research of books and articles produced by Brazilian authors on the topic. In this overview we try to cover the first events of the 1950s until the end of the 1990s. We can see a trajectory of growing interest in this musical genre on the part of Brazilian musicians who, even with the difficulties of implementing technical resources in their initial years, were resilient in continuing to invest in the area until in the mid-1970s there was already significant musical production and from the 1980s onwards, the opening to the import of electronics allowed the implementation of the first well- equipped studios. Hence, there was the formation of cadres of composers who no longer needed to train abroad and personal laboratories and studios multiplied in the 1990s

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Denise Hortencia Lopes Garcia, Universidade Estadual de Campinas – Campinas, São Paulo, Brasil, dgarcia@unicamp.br

Compositora paulista, Professora Livre Docente nas áreas de Fundamentos Teóricos das Artes e Criação Artística do Instituto de Artes da Unicamp. Bacharel em Música pela USP (1985), Mestre em Artes pela Unicamp (1993) e Doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP (1998). Realizou estudos de composição na Musikakademie Detmold e na Musikhochshule de Munique (1979-1984). Fez estágio de doutorado junto ao INA-GRM em Paris. Realizou pós-doutorado junto à Escola de Música da UFRJ (2007). Sua pesquisa musicológica se concentra na área de análise de música eletroacústica, tendo se dedicado nos últimos anos a pesquisar, documentar e analisar a música eletroacústica brasileira. Como compositora trabalhou em pesquisas interdisciplinares junto ao LUME/UNICAMP, tendo composto música para importantes produções teatrais desse Núcleo, assim como junto a projetos do Departamento de Dança da Unicamp. Nos anos 90 desenvolveu trabalhos na área da música eletroacústica, gênero musical que responde pela maior parte de sua publicação em Cds. Tem dois Cds solos publicados e várias publicações de obras em coletâneas. Nos últimos anos tem composto também obras para Orquestras Sinfônicas. Foi Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Música e Coordenadora dos Cursos de Pós-graduação do Instituto de Artes da Unicamp. Foi Diretora do CIDDIC - Centro de Integração, Documentação e Difusão Cultural da Unicamp (2010-2017), Coordenadora Associada do mesmo Centro (2017-2022), Coordenadora de Pesquisa do Instituto de Artes da Unicamp (2022-2023).

Published

2025-07-28

How to Cite

LOPES GARCIA, Denise Hortencia. Historical synthesis of facts and events that mark the development of Electroacoustic Music in Brazil between the 1950 and 1990s. MÚSICA HODIE, Goiânia, v. 25, 2025. DOI: 10.5216/mh.v25.82054. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/82054. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos