EDUCATION AND ACCESSIBLE TECHNOLOGIES: PERCEPTIONS OF TEACHERS FROM THE CITY OF ASCURRA (BRAZIL) ON TEACHING THE HISTORY OF ITALIAN COLONIZATION AND THE USE OF TRANSMEDIA STORYTELLING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i3.75783

Abstract

The article aims to analyze the perception of teachers in the city of Ascurra/SC on the use of textbooks on local history, technologies, transmedia storytelling, and their applicability in teaching the history of Italian colonization in the municipality. Through an action-research, educational training was carried out about technologies and the use of a textbook for 29 teachers, who answered a form with three dimensions: “educator profile”, “perception about the textbook” and “technological perceptions and transmedia”. Among the main results, it was possible to verify that teachers feel the need to better use technology in education and are interested in deepening their knowledge regarding local history and the use of accessible technologies.

KEYWORDS: Education; Technologies; History; Teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael José Bona, Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau, Santa Catarina, Brasil, bona.professor@gmail.com

Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/Furb) e dos cursos de graduação da Furb e da Univali (Universidade do Vale do Itajaí). Possui doutorado em Comunicação e Linguagens (UTP) e mestrado em Educação (Furb).

Fabricia Durieux Zucco, Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau, Santa Catarina, Brasil, fabriciazucco@hotmail.com

Docente do Programa de Pós-Graduação em Administração (Furb) e do Programa de Pós-Graduação em Turismo (Univali). Possui doutorado em Administração (Uninove) e mestrado em Administração (Furb).

Bruna Jose Fontoura, Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI), Blumenau, Santa Catarina, Brasil, brunaj@hotmail.com.br

Docente do Centro Universitário Leonardo da Vinci (Uniasselvi). Possui mestrado em Educação (Furb) e em Ciências da Comunicação (UFP/Portugal).

Cynthia Morgana Boos de Quadros, Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau, Santa Catarina, Brasil, cynthiadequadros@gmail.com

Docente do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Regional de Blumenau (Furb). Possui doutorado em Desenvolvimento Regional (Furb) e mestrado em Ciências da Linguagem (Unisul).

References

ALVES, D. C. L. A. O uso de tecnologias na sala de aula: percepção dos professores. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS, 4., 2018, São Carlos. Anais [...] São Carlos, CIET-EnPED, p. 1-7, 2018. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/246. Acesso em: 30 out. 2023.

ALVES, E. F. P. Tecnologia na educação: reflexão para uma prática docente. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 8, n. 1, p. 4227-4238, jan. 2022. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/42795. Acesso em: 30 out. 2023.

ANDRÉ, A. P. Pressupostos de uma pedagogia emancipatória frente ao viés mercadológico da tecnologia. Revista Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 1, p. 30-44, 2023. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74684. Acesso em: 30 out. 2023.

BARROS, C. H. F. Ensino de história, memória e história local. Criar Educação – Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unesc, Criciúma,SC, v. 2, n. 2, p. 1-23, 2013. Disponível em: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/1247. Acesso em: 30 out. 2023.

BNCC – Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 30 out. 2023.

CASTELLS, N. M.; ILLERA, J. L. R. La narrativa transmedia: La carta ancestral en educación secundaria. Razón y Palabra, Quito (Equador), v. 21, p. 221-233, jul./sep. 2017. Disponível em: https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1054. Acesso em: 30 out. 2023.

CAVALCANTI, E. História e história local: desafios, limites e possibilidades. Revista História Hoje, São Paulo, v. 7, n. 13, p. 272-292, 2018. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/393. Acesso em: 30 out. 2023.

CLARKE, W. G.; LEE, J. K. The promise of digital history in the teaching of local history. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, London (England), v. 78, n. 2, p. 84-87, 2004. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/240539124_The_Promise_of_Digital_History_in_the_Teaching_of_Local_History. Acesso em: 30 out. 2023.

DALMOLIN, G. História de Ascurra para a sala de aula. Livro didático. Prefeitura Municipal de Ascurra, 2022. [no prelo].

DUDACEK, O. Transmedia Storytelling in Education. 7th World Conference on Educational Sciences, (WCES-2015). Atenas: Elsevier, p. 694-696, 2015.

EMANUEL, B. Notas para uma educação transmídia. Arcos Design, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 49-69, 2022. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/arcosdesign/article/view/64249. Acesso em: 1 nov. 2023.

FREDELLA, C., ZECCA, L. Local history and identity building: a case study in the field of active citizenship education. Revista internacional de investigación e innovación educativa, Sevilha (Espanha), n. 100, p. 88-102, 2020. Disponível em: https://idus.us.es/handle//11441/100440. Acesso em: 31 out. 2023.

GALVÃO FILHO, T.; MIRANDA, T. G. Tecnologia Assistiva e paradigmas educacionais: percepção e prática dos professores. Anais [...] 34a Reunião Anual da ANPEd – Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Natal: ANPEd, 2011.

GOMERO, G.; IBÁÑEZ, D. B.; RUIZ, J. H. Transmedia in Higher Education. A qualitative research. RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, Madrid (Espanha), n. 81, p. 154-170, 2023. Disponível em: https://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/1838/4093. Acesso em: 31 out. 2023.

GOSCIOLA, V. A máquina de narrativa transmídia: transmidiação e literatura fantástica. Comunicación - Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, Sevilha (Espanha), n. 10, v. 1, p. 131-139, 2012. Disponível em: https://silo.tips/download/a-maquina-de-narrativa-transmidia-transmidiaao-e-literatura-fantastica. Acesso em: 1 nov. 2023.

HALES, A. The local in history: personal and community history and its impact on identity. Education 3-13, London (England), v. 46, n. 6, p. 671-684, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/325762201_The_local_in_history_personal_and_community_history_and_its_impact_on_identity. Acesso em: 31 out. 2023.

IBGE. Dados do município de Ascurra/SC. 2022. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sc/ascurra/panorama. Acesso: 4 mar. 2023.

JENKINS, H. Cultura da convergência. 3ª ed. São Paulo: Aleph, 2022.

LIMA, J. Prefeito de Ascurra sanciona Lei que institui o ensino da língua italiana em Ascurra. [4 nov. 2022]. Disponível em: https://valedoitajainoticias.com.br/prefeito-de-ascurra-sanciona-lei-que-institui-o-ensino-da-lingua-italiana-em-ascurra/. Acesso em: 12 nov. 2022.

MARQUES, J. P. Educação patrimonial e ensino da história local na educação básica. Ensino em perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 1-11, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6208. Acesso em: 31 out. 2023.

MARTINS, S. P.; SANTOS, M. J.; GUIMARÃES, A. V.; MELLO, R. M. A. V. O lugar das tecnologias na educação básica: um estado do conhecimento dos anais do Educere (2008-2019). Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 15, n. 43, p. 562–578, 2023. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1762. Acesso em: 31 out. 2023.

MELO, P. C. C.; ARAÚJO, F. M. L.; SOUSA, J. S. Temática indígena no livro de história a partir da vigência da BNCC. Dialogia, São Paulo, n. 40, p. 1-18, jan./abr. 2022. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/download/19986/9441/93651 Acesso em: 31 out. 2023.

ROCHA, H. Desafios presentes nos livros didáticos de história: narrar o que ainda está acontecendo. Revista História Hoje, São Paulo, v. 7, n. 14, p. 86-106, 2018. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/466. Acesso: 31 out. 2023.

SCOLARI, C. A. Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. 2a ed. Barcelona: Centro Libros PAPF, 2013.

STEFANIAK, A.; BILEWICZ, M.; LEWICKA, M. The merits of teaching local history: Increased place attachment enhances civic engagement and social trust. Journal of environmental psychology, Nanaimo (Canadá), v. 51, p. 217-225, 2017. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272494417300488. Acesso em: 31 out. 2023.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 1ª ed. São Paulo: Cortez, 2022.

VIEIRA, R. S. O papel das tecnologias da informação e comunicação na educação a distância: um estudo sobre a percepção do professor/tutor. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, v. 10, p. 65-70, 2011. Disponível em: https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/233. Acesso em: 31 out. 2023.

Published

2023-12-29

How to Cite

BONA, R. J.; ZUCCO, F. D.; FONTOURA, B. J.; QUADROS, C. M. B. de. EDUCATION AND ACCESSIBLE TECHNOLOGIES: PERCEPTIONS OF TEACHERS FROM THE CITY OF ASCURRA (BRAZIL) ON TEACHING THE HISTORY OF ITALIAN COLONIZATION AND THE USE OF TRANSMEDIA STORYTELLING. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 3, p. 694–709, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i3.75783. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75783. Acesso em: 17 jul. 2024.