PUBLIC POLICIES FOR PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION: CLASHES BETWEEN THE NATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION (CONAE) AND THE NATIONAL POPULAR CONFERENCE ON EDUCATION (CONAPE)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i3.73886

Abstract

The article aims to analyze the differences between the public policy proposals formulated for the realization in 2022 of the National Conference on Education (CONAE) and the National Popular Conference on Education (CONAPE) on professional and technological education. Taking the contributions of Pateman, Boaventura and Avritzer on participatory democracy, Gramsci on hegemony and civil Society and Frigotto on professional education, we identified that there was a reduction in spaces for participation and the strengthening of the hegemony of busine ss entities in CONAE to the detriment of social movements in education, who started to work at CONAPE. The sources and the research methodology are constituted by the bibliographic review and the analysis of the reference documents produced for the IV CONAE and II CONAPE.

KEYWORDS: Professional and Technological Education. National Education Conference. National People's Conference on Education. Democracy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo da Costa Lima, Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC), Araranguá, Santa Catarina, Brasil, rodrigo.coslim@gmail.com

Possui licenciatura e bacharelado em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS (2006), mestrado em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS (2012). Atualmente é doutorando do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Socioeconômico na Universidade do Extremo Sul Catarinense, UNESC, e professor de Educação Básica Técnica e Tecnológica do Instituto Federal de Santa Catarina, Campus Araranguá. Bolsista Uniedu/SC.

João Henrique Zanelatto, Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC), Araranguá, Santa Catarina, Brasil, jhz@unesc.net

Possui pós-doutorado pela Universidade Federal do Paraná, UFPR (2015); doutorado em História pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, PUCRS (2007); mestrado em História pela Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC (1998) e graduação em História (Licenciatura) pela Universidade do Sul Catarinense, UNISUL (1988). Atualmente é docente permanente e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Socioeconômico – PPGD na Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC).

Published

2023-01-03

How to Cite

LIMA, R. da C.; ZANELATTO, J. H. PUBLIC POLICIES FOR PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION: CLASHES BETWEEN THE NATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION (CONAE) AND THE NATIONAL POPULAR CONFERENCE ON EDUCATION (CONAPE). Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 3, p. 963–978, 2023. DOI: 10.5216/ia.v47i3.73886. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/73886. Acesso em: 17 jul. 2024.