PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i2.71152

Abstract

In recent decades, bilingual education has grown exponentially in private schools, and more recently in public schools. Thus, this article aims to analyze policies in the national, state and local context for bilingual education from the theoretical perspective of curriculum internationalization (LEASK, 2013). For policy analysis, we used the bilingual education models proposed by Hornberger (1991). It is an approach, qualitative and documentary research. The data point to a conceptual limitation in public policies for bilingual education. It is also possible to observe the presence of two dominant models, that of maintenance and that of enrichment, promoting the preservation of minority immigration languages, and cultural pluralism. The need to broaden the debate in teacher education is highlighted.

KEYWORDS: Bilingual Education. Teacher Training. Official Documents. Internationalization of the Curriculum. Public Policy.

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Author Biographies

Isabela Vieira Barbosa, Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau, Santa Catarina, Brasil, miss.vieira@gmail.com

Doutoranda em Educação pela Universidade Regional de Blumenau – FURB. Mestra em Educação pela Universidade Regional de Blumenau – FURB. Possui Pós-Graduação em Educação Infantil e Desenvolvimento pela Universidade Cândido Mendes e especialização em Gestão Educacional pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci - UNIASSELVI. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI, e em Administração pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci - UNIASSELVI. Atualmente é Graduanda em Letras - Inglês pela Universidade Estácio de Sá.

 

Marcia Regina Selpa Heinzle, Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau, Santa Catarina, Brasil, selpamarcia@gmail.com

Doutorado em Educação- UNICAMP (2012). Mestrado em Educação- FURB;(2002) - Especialização em Ativação de Processos de Mudança na Formação Superior de Profissionais de Saúde - ENSP FIOCRUZ Núcleo São Paulo (2006); Especialização em Dificuldades de Aprendizagem -UNIPLAC (1992); - Graduação em Pedagogia-UNIPLAC(1988). Atualmente exerce as seguintes atividades: Vice Diretora do Centro de Ciências da Educação, Artes e Letras; Professora e Pesquisadora da graduação e do Programa de Pós-graduação Mestrado e Doutorado em Educação.

Leticia Zimmermann, Universidade Regional de Blumenau (FURB), Jaraguá do Sul, Santa Catarina, Brasil, leticiazmnn@gmail.com

Bolsista de iniciação cientifica. Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Superior GEPES -FURB. Atualmente exerce a profissão de Professora da Educação Infantil.

 

Published

2022-08-31

How to Cite

BARBOSA, I. V. .; HEINZLE, M. R. S. .; ZIMMERMANN, L. PUBLIC POLICIES FOR BILINGUAL EDUCATION: CHALLENGES FOR TEACHER TRAINING. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 2, p. 795–811, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i2.71152. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71152. Acesso em: 17 jul. 2024.