SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIES
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76684Abstract
Considering both cinema and sport as manifestations arising from Modernity, this text proposes to discuss the representation of sport in cinema from the modern context and to open a dialogue in contrast with contemporary pedagogical possibilities. The research is descriptive with a qualitative approach and is organized in two moments. In the first, he uses the sociology of sport and communication as a theoretical framework that guides the critical reading of the film Olympia (1938). The second narrates and discusses a pedagogical experience in high school. The reflections point to feedback from cinema and sport for the affirmation of values cultivated in modernity, such as speed and rationality, but also for the reconstruction of meanings, via student authorship, which is in line with the current educational policy.
Downloads
References
ANDRADE, P. D.; COSTA, M. V. Usos e possibilidades do conceito de pedagogias culturais nas pesquisas em estudos culturais em educação. Revista Textura, Canoas, v. 17, n. 34, p. 48-63, 2015. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/1501. Acesso em: 1 jul. 2023.
ARAÚJO, A. C. Elementos do Pós-Moderno na representação do Esporte no Cinema contemporâneo. 2012. 154f. Tese (Doutorado em Comunicação) – Centro de Arte e Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2012.
ARAÚJO, A. C. Esporte no cinema contemporâneo: representações e outras sensibilidades culturais. Natal: IFRN, 2018.
BATISTA, A. P. Educação física e recursos educacionais digitais: uma intervenção pedagógica no Ensino Médio Integrado do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. 2021. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/32490. Acesso em: 1 jul. 2023.
BOURDIEU, P. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.
BRACHT, V. Esporte, história e cultura. In: PRONI, M. W.; LUCENA, R. F. Esporte: história e sociedade. Campinas: Autores Associados, 2002. p. 191-205.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018a.
BRASIL. Parecer CEB/CNE nº 3, de 21 de novembro de 2018. Parecer sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, DF: Conselho Nacional de Educação, 2018b.
BRASIL. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: Proposta de Práticas de Implementação. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2019.
CHARNEY, L.; SCHWARTZ, V. R. (org.). O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
COSTA, F. S. et al. Doping no Esporte: Problematização Ética. Rev. Bras. Cienc. Esporte, Campinas, v. 27, n. 1, p. 113-122, set. 2005.
ELIAS, N.; DUNNING, E. A busca da excitação. Lisboa: Difel, 1992.
FANTE, C. Fenômeno bullying: Como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. 2. ed. Campinas SP: Veros, 2005.
FISCHER, R. B. Adolescência em discurso: Mídia e produção de subjetividade. 1996. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1996. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/10281. Acesso em: 1 jul. 2023.
FISCHER, R. B. Mídia e educação da mulher: Uma discussão teórica sobre modos de enunciar o feminino na TV. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 586-599, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2001000200015. Acesso em: 1 jul. 2023.
GUTTMANN, A. Du rituel au Record: la nature des sports modernes. Paris: L’Harmattan, 2006.
HANSEN, M. B. Estados Unidos, Paris, Alpes: Kracauer (e Benjamin) sobre o cinema e a modernidade. In: CHARNEY, L.; SCHWARTZ, V. R. (org.). O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2004. p. 497-557.
MAGNANE, G. Sociologia do esporte. São Paulo: Perspectiva, 1969.
MELO, V. A. Cinema & esporte: diálogos. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2006.
MELO, J. P.; NÓBREGA, T. P. Beleza e conflito em Olympia. In: MARCOS, S.; CHAVES, B. (org.). Clarões da tela: o cinema dentro de nós. Natal: EDUFRN, 2006. p. 83-91.
OLIVEIRA, N. D.; ARAÚJO, A. C. As linguagens na Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio: diálogos com a Educação Física. Rev. Educ. Questão, Natal, v. 60, n. 63, e-28991, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n63id28991. Acesso em: 1 jul. 2023.
OLIVEIRA, N. D. et al. de. Currículo do Ensino Médio no estado de Sergipe (Brasil): noções de linguagem e implicações para educação física. Educación Física y Ciencia, [S. l.], v. 25, n. 1, e244, 2023. Disponível em: https://efyc.fahce.unlp.edu.ar/article/view/efyce244. Acesso em: 1 jul. 2023.
OLYMPIA. Direção de Leni Riefenstahl. Roteiro: Leni Riefenstahl. Berlim: Studio Films, 1938. (121 min.), P&B.
SASSAKI, R. K. Inclusão: Construindo uma sociedade para todos. 5. ed. Rio de Janeiro: WVA, 2003.
SILVA JUNIOR, A. O. da. Cultura e educação: Como operam as pedagogias culturais? Educação, Sociedade & Culturas, [S. l.], n. 64, p. 1-21, 2023. Disponível em: https://ojs.up.pt/index.php/esc-ciie/article/view/468. Acesso em: 1 jul. 2023.
SILVA, M. R. S. Doping: Consagração ou Profanação. Rev. Bras. Cienc. Esporte, Campinas, v. 27, n. 1, p. 9-22, set. 2005.
SONTAG, S. Sob o signo de Saturno. Porto Alegre: LP&M, 1986.
TINÔCO, R. G. Educação Física Escolar & Cinema: Experimentando novas formas de ensinar Esporte no Ensino Médio. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/23469. Acesso em: 1 jul. 2023.
TINÔCO, R. G.; ARAÚJO, A. C. Cinema & Educação Física escolar: estado da (7ª) arte. Pensar a Prática, Goiânia, v. 20, n. 4, p. 835-852, dez. 2017. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/42257. Acesso em: 1 jul. 2023.
WERNECK, V. R. Uma avaliação sobre a relação multiculturalismo e educação. Ensaio. Educ., Rio de Janeiro, v. 16, n. 60, p. 413-436, jul./set. 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.