TEACHING HISTORY AND ITS TECHNOLOGIES AS A PATHWAY TO SOCIAL TRANSFORMATION: A TEACHER'S PERSPECTIVE ON BASIC EDUCATION IN THE STATE NETWORK OF BAHIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i3.76671

Abstract

This article discusses the Teaching of History and its Technologies as a path to social transformation in Basic Education in the state network of Bahia. By exploring expectations and realities present in education, especially in the teaching of History, we recognize the importance of teachers' narratives and the need for reflective practice, in line with a Historical-Critical Pedagogy. Through the analysis of the intersection between educational practice, the use of technologies, and teacher engagement, we seek to stimulate reflections and significant changes – considering the use of active methodologies, such as the Maguerez Spiral – in the way History is taught and learned.

KEYWORDS: Basic Education; Teaching of History; Teaching Practice; Social Transformation.

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Author Biographies

Everton Nery Carneiro, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Serrinha, Bahia, Brasil, ecarneiro@uneb.br

Professor Adjunto da Universidade do Estado da Bahia. Pós-doutor em Educação (UFC); Pós-doutor em Crítica Cultural (UNEB); Doutor e Mestre em Teologia (EST); Especialização: Educação, Desenvolvimento e Políticas Públicas (FACIBA); Filosofia Contemporânea (Faculdade São Bento); Ética, Educação e Teologia (EST); Graduação: Geografia (UEFS); Filosofia (FBB); Teologia (STBNe). Professor Permanente do Mestrado Profissional em Intervenção Educativa e Social. Coordenador do Curso de Pedagogia do Campus XV da UNEB. Líder do grupo de Pesquisa em Estudos Africanos e Representações da África. Membro do Grupo de Pesquisas em Educação, Religião, Cultura e Saúde. Autor dos livros: “Mitologia Grega e Bíblica - Narrativas de transgressão”; “Filosofia, Teologia e Poesia”; “Ética e Hermenêutica”; “Sobre, Entre e Para”; “Ensino religioso: política, diversidade, fenômeno religioso e práticas pedagógicas.”

Rogério Barreto Santana, Rede Estadual de Ensino, SEC-BA, Salvador, Bahia, Brasil, rogeriobsantana@hotmail.com

Professor do quadro efetivo da carreira do Magistério Público do Ensino Fundamental e do Ensino Médio do Estado da Bahia, bem como formador de docentes e gestores educacionais, no âmbito das ações vinculadas ao Plano de Formação Continuada dos Educadores da Rede Pública - IAT/SEC BA (2020 a 2022). Pós doutor pelo Programa de Mestrado em Intervenção Educativa e Social da Universidade do Estado da Bahia (MPIES - UNEB), de onde se originou o presente trabalho; Doutor em História, na linha Ideias, Linguagens e Historiografia, pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP); mestre em História Social pela Universidade de São Paulo (USP) – onde foi membro do Laboratório de Estudos sobre o Brasil e o Sistema Mundial (Lab Mundi); especialista em História da Cultura Afro-Brasileira (Instituto Pró Saber); graduado em História pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Membro do grupo de Pesquisa em Estudos Africanos e Representações da África. Autor do livro: “CAMINHOS PARA A LIBERDADE: Perdigão Malheiro e o Ideário Político Antiescravista, 1863-1872”.

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Published

2023-12-29

How to Cite

CARNEIRO, E. N.; SANTANA, R. B. TEACHING HISTORY AND ITS TECHNOLOGIES AS A PATHWAY TO SOCIAL TRANSFORMATION: A TEACHER’S PERSPECTIVE ON BASIC EDUCATION IN THE STATE NETWORK OF BAHIA. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 3, p. 793–810, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i3.76671. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76671. Acesso em: 25 nov. 2024.

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