UERJ AUDIOVISUAL MEMORY CENTER (NuMA): PRESERVATION OF UNIVERSITY COLLECTION AND SPACE FOR RESPONSIBLE SHARING OF KNOWLEDGE ON A NETWORK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i3.76629

Keywords:

Audiovisual; Memória; História Institucional; NuMA.

Abstract

This report presents the experience developed by the Educational Technology Center of the State University of Rio de Janeiro (CTE/Uerj) which resulted in the transformation of its Video Library into an Audiovisual Memory Center (NuMA/Uerj). Its creation is the result of a research project funded by a notice from the Carlos Chagas Filho Foundation for Research Support in the State of Rio de Janeiro – FAPERJ. The text reports the dialogue between technological modernization and a multidisciplinary concern with the importance of audiovisual sources in the production of meaning and dissemination of academic knowledge. It also brings a conversation about the relationship between memory and history, culminating in the transformations that occurred in the processes of guarding, preserving and using these narratives as sources for institutional history.

KEYWORDS: Audiovisual; Memory; Institutional History, NuMA.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia Aires de Farias, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, farias.laf@gmail.com

Mestre em Educação, Cultura e Comunicação pela Faculdade de Educação da Baixada Fluminense (2023). Especialista em Ensino de Química pelo Colégio Pedro II (2020). Licenciada em Química pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (2018). Bolsista Qualitec do Centro de Tecnologia Educacional da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Sonia Maria de Almeida Ignatiuk Wanderley, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, soniamaiw@gmail.com

Professora titular da UERJ. Doutora em História Social pela Universidade Federal Fluminense (2005). Mestre em História Social pela Universidade Federal Fluminense (1995). Graduada em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1979) e História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1983). Membro dos Grupos de Pesquisa CNPq Oficinas de História e LEDDES. Atualmente é diretora do Centro de Tecnologia Educacional (CTE) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Victor Hugo do Nascimento Vasconcelos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, victorhugovasconcelos@gmail.com

Mestre em Linguística pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2022). Graduado em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2016). Bolsista no Núcleo de Memória Audiovisual da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Rafael Schuabb Poll da Fonseca, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, rafaelschuabb@gmail.com

Mestre em Letras (2013), graduado em Letras Português/Japonês (2010) e em Português/Alemão (2021) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Técnico em Informática pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (2003). Servidor público técnico-administrativo no Núcleo de Memória Audiovisual da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

References

CANCLINI, N. G. Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de La modernidad. Buenos Aires: Sudamericana, 1995.

CONSELHO NACIONAL DE ARQUIVOS (CONARQ). Diretrizes para a digitalização de documentos de arquivo nos termos do Decreto nº 10.278/2020. Rio de Janeiro: Câmara Técnica Consultiva do Conselho Nacional de Arquivos, 2021. 43p. Disponível em: https://www.gov.br/conarq/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/Diretrizes_digitalizacao__2021.pdf. Acesso em 27 jun. 2023.

CENTRO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL (CTE). Histórico. In: Núcleo de Memória Audiovisual. Rio de Janeiro. Disponível em: https://www.cte.uerj.br/nucleodememoria/o-nucleo/historico/. Acesso em: 28 set. 2023.

EDMONDSON, R. Arquivística audiovisual: filosofia e princípios. Brasília: UNESCO, 2017.

FERRAÇO, C. E. Currículos e conhecimentos em redes: as artes de dizer e escrever sobre a arte de fazer. In: ALVES, N.; GARCIA, R. L. (Org.) O sentido da escola. Petrópolis: DP et Ali, 2008. p. 101-124.

FRISCH, M. A Shared Authority: Essays on the Craft and Meaning of Oral and Public History. State University of New York Press, 1990.

GAUSTAD, L.; PRENTICE, W. (ed.) A Salvaguarda do Patrimônio Audiovisual: Ética, Princípios e Estratégia de Preservação. Londres: Associação Internacional de Arquivos Sonoros e Audiovisuais (IASA), 2017. 21p. Disponível em: https://www.iasa-web.org/sites/default/files/downloads/publications/TC03_4th_edition_Portuguese.pdf. Acesso em: 28 jun. 2023.

JENKINS, H. Cultura da Convergência. São Paulo: Editora Aleph, 2009.

JENKINS, H.; FORD, S.; GREEN, J. Spreadable media: Creating value and meaning in a networked culture. New York University: Press, 2013.

LE GOFF, J. História e Memória. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1990.

MANOVICH, L. The language of new media. [S. l.]: MIT Press, 2003.

NORA, P. Entre memória e história: A problemática dos lugares. In: Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, São Paulo, v. 10, 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101. Acesso em: 20 jun. 2023.

SABOYA, V. Formação de leitores nas bibliotecas-parque do rio de Janeiro. [Entrevista cedida a] VIANNA, B. Blog Acesso, [S. l.], 2013. Disponível em: https://bernardovianna.com/vera-saboya-formacao-de-leitores-nas-bibliotecas-parque-do-rio-de-janeiro/. Acesso em: 27 jun. 2023.

SCHWARCZ, L. M. Sobre o autoritarismo brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

Published

2023-12-29

How to Cite

FARIAS, L. A. de; WANDERLEY, S. M. de A. I.; VASCONCELOS, V. H. do N.; FONSECA, R. S. P. da. UERJ AUDIOVISUAL MEMORY CENTER (NuMA): PRESERVATION OF UNIVERSITY COLLECTION AND SPACE FOR RESPONSIBLE SHARING OF KNOWLEDGE ON A NETWORK. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 3, p. 683–693, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i3.76629. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76629. Acesso em: 16 aug. 2024.