USE OF SMARTPHONE IN MATHEMATICS TEACHING: REPORT OF AN EXPERIENCE WITH INVESTIGATIVE ACTIVITY OF EXPONENTIAL FUNCTION

relato de uma experiência com Atividade Investigativa de Função Exponencial

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76002

Abstract

This article aims to report an experience with investigative activity of Exponential Function, mediated by the GeoGebra application on cell phones. The methodological proposal is of a qualitative nature and the data were produced from the workshop “Relations of the Exponential Function and Covid-19: investigative activities with GeoGebra” experienced with first-year high school students integrated into the computer technician course at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará campus Castanhal, which composed the scenario of master's research of which this article is an integral part. After this step, the data were analyzed from the records made by the students not applied at the end of the workshop. Ours pointed out that, if properly worked in an exploratory and interactive process, investigative mathematics activities with digital technologies can contribute to engaging students in the production of mathematical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dielle Cruz da Costa, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, Minas Gerais, Brasil, diellecosta1@gmail.com

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (2023). Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Pará (2019). Na graduação, recebeu o título de destaque acadêmico por ter obtido o maior coeficiente de rendimento da sua turma de graduação. Atualmente atua como professora de matemática na Educação Básica na rede pública de ensino em Maracanã - PA.

Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho Faria, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, Minas Gerais, Brasil, rejane.faria@ufv.br

Docente do Departamento de Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa (PPGE/UFV). Mestre (2012) e Doutora (2016) em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UNESP - Rio Claro. Licenciada em Matemática pelo Instituto Federal Fluminense - Campos dos Goytacazes/RJ (2009). Membro do "NERO - Núcleo de Especialização em Robótica - UFV", do "GEPEMUV - Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática da Universidade de Viçosa - UFV" e do "GATE - Grupo de Atenção às Tecnologias na Educação - UFV". Membro da Diretoria Regional Mineira da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM-MG).

References

BAIRRAL, M. A.; SILVA, E. R. C. Trabalhando quadriláteros em smartphones: alunos de uma escola pública descobrindo e produzindo propriedades. Debates em Educação, Maceió, v. 10, n. 22, p. 164-190, set./dez. 2018. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/5310. Acesso em: 18 mar. 2024.

BICUDO, M. A. V. Pesquisa qualitativa e pesquisa qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Org.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013. p. 111-124.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BORBA, M. C.; SCUCUGLIA, R. R. S.; GADANIDIS, G. Fases das Tecnologias Digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

BORBA, M. C.; SOUTO, D. L. P.; CANEDO-JUNIOR, N. R. C. VÍDEOS NA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

CHIARI, A. S. S. Tecnologias Digitais e Educação Matemática: relações possíveis, possibilidades futuras. Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, v. 11, n. 26, p. 351-364, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/6570. Acesso em: 18 mar. 2024.

COSTA, D. C. Potencialidades do uso do celular na matemática escolar: atividades investigativas de função exponencial. 2023. 129 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2023. Disponível em: https://www.locus.ufv.br/handle/123456789/31372. Acesso em: 10 mar. 2024.

DULLIUS, M, M.; QUARTIERI, M, T. Aproximando a Matemática e a Física por meio de Recursos Tecnológicos: Ensino Médio. Lajeado: Univates, 2016.

FARIA, R. W. S. C. Padrões fractais: contribuições ao processo de generalização de conteúdos matemáticos. 2012. 197 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/91020. Acesso em: 18 mar. 2024.

FARIA, R. W. S. C. Raciocínio proporcional: integrando aritmética, geometria e álgebra com o GeoGebra. 2016. 280 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2016.

FARIA R, W, S, C.; ROMANELLO L, A.; DOMINGUES N, S. Fases das tecnologias digitais na exploração matemática em sala de aula: das calculadoras gráficas aos celulares inteligentes. Amazônia – Revista de Educação em Ciências e Matemática, Belém, v. 14, p. 105-122, jan-jul 2018.

FERREIRA, E. F. P.; CAMPONEZ, L. G. B.; SCORTEGAGNA, L. Integração das tecnologias com o ensino da matemática: transformações e perspectivas no processo de ensino e aprendizagem. In: ENCONTRO MINEIRO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: PRÁTICAS EDUCATIVAS E DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7., 2015, São João Del Rei. Anais [...]. São João Del Rei: UFSJ, 2015.

FONSECA, K. H. L. Tecnologias Digitais na Educação: possibilidades para a formação de professoras dos anos iniciais do ensino fundamental. 2021. 211 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2021. Disponível em: https://www.locus.ufv.br/handle/123456789/28136. Acesso em: 18 mar. 2024.

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar. Rio de Janeiro: Editora Record, 1997. 111 p.

HABOWSKI, A. C.; CONTE, E.; TREVISAN, A. L. Por uma Cultura Reconstrutiva dos Sentidos das Tecnologias na Educação. Educação e Sociedade: Revista de Ciência da Educação, Campinas, v. 40, e0218349, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/wWpCfbk939jC8NM6BNhxbCq/. Acesso em: 18 mar. 24.

MAIA, Caio. Veja a evolução do coronavírus no Pará e a relação de casos por município. G1 Pará. Belém. 01 abr. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/pa/para/noticia/2020/04/01/veja-a-evolucao-do-coronavirus-no-para-e-a-relacao-de-casos-por-municipio.ghtml. Acesso em: 18 mar. 2024.

PISCHETOLA, M. Inclusão Digital e Educação: a nova cultura da sala de aula. São Paulo: Vozes; Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2016.

SALMASIO, J. L. Desbloqueando Telas para produzir matemática(s): possibilidades e limites envolvendo Álgebra Linear e smartphone. 2020. 126 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Matemática, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2020.

VIEIRA, M. Atividades investigativas e Função exponencial. In: GeoGebra Book. 2023. Disponível em: https://www.geogebra.org/m/kmwfgarr. Acesso em: 18 mar. 2024.

UNESCO. TIC, Eduación y Desarollo Social en América Latina y el Caribe. Montevideo: Policy Papers, 2017.

Published

2024-05-15

How to Cite

COSTA, D. C. da; FARIA, R. W. S. de C. USE OF SMARTPHONE IN MATHEMATICS TEACHING: REPORT OF AN EXPERIENCE WITH INVESTIGATIVE ACTIVITY OF EXPONENTIAL FUNCTION: relato de uma experiência com Atividade Investigativa de Função Exponencial. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 1, p. 178–195, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i1.76002. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76002. Acesso em: 21 nov. 2024.