USE OF SMARTPHONE IN MATHEMATICS TEACHING: REPORT OF AN EXPERIENCE WITH INVESTIGATIVE ACTIVITY OF EXPONENTIAL FUNCTION

relato de uma experiência com Atividade Investigativa de Função Exponencial

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76002

Abstract

This article aims to report an experience with investigative activity of Exponential Function, mediated by the GeoGebra application on cell phones. The methodological proposal is of a qualitative nature and the data were produced from the workshop “Relations of the Exponential Function and Covid-19: investigative activities with GeoGebra” experienced with first-year high school students integrated into the computer technician course at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará campus Castanhal, which composed the scenario of master's research of which this article is an integral part. After this step, the data were analyzed from the records made by the students not applied at the end of the workshop. Ours pointed out that, if properly worked in an exploratory and interactive process, investigative mathematics activities with digital technologies can contribute to engaging students in the production of mathematical knowledge.

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Author Biographies

Dielle Cruz da Costa, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, Minas Gerais, Brasil, diellecosta1@gmail.com

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (2023). Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Pará (2019). Na graduação, recebeu o título de destaque acadêmico por ter obtido o maior coeficiente de rendimento da sua turma de graduação. Atualmente atua como professora de matemática na Educação Básica na rede pública de ensino em Maracanã - PA.

Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho Faria, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, Minas Gerais, Brasil, rejane.faria@ufv.br

Docente do Departamento de Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa (PPGE/UFV). Mestre (2012) e Doutora (2016) em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UNESP - Rio Claro. Licenciada em Matemática pelo Instituto Federal Fluminense - Campos dos Goytacazes/RJ (2009). Membro do "NERO - Núcleo de Especialização em Robótica - UFV", do "GEPEMUV - Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática da Universidade de Viçosa - UFV" e do "GATE - Grupo de Atenção às Tecnologias na Educação - UFV". Membro da Diretoria Regional Mineira da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM-MG).

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Published

2024-05-15

How to Cite

COSTA, D. C. da; FARIA, R. W. S. de C. USE OF SMARTPHONE IN MATHEMATICS TEACHING: REPORT OF AN EXPERIENCE WITH INVESTIGATIVE ACTIVITY OF EXPONENTIAL FUNCTION: relato de uma experiência com Atividade Investigativa de Função Exponencial. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 1, p. 178–195, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i1.76002. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76002. Acesso em: 17 jul. 2024.