THE STATE OF THE ART ON THE NATIONAL EDUCATIONAL TECHNOLOGY PROGRAM (PROINFO)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i3.75972

Abstract

In this text, we set out to build the State of the Art on the National Educational Technology Program (ProInfo), in the CAPES Theses and Dissertations bank and the BDTD, from 1997 to 2019. The research approach is qualitative, from an exploratory character, which identified that public universities are the privileged space for the development of research, that the Southeast region concentrates the largest quantity of theses and dissertations produced by CAPES on this theme in the field of education. We conclude that the public policy for the inclusion of digital technologies in education presents fragmentation in the scope of implantation, implementation, which does not exist in theses and dissertations, evaluations of this policy by the public power, as well as indicating scarcity in the offer of continuing education for teachers.

 KEYWORDS: ICT. ProInfo. Education. Technology.

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Author Biographies

Julia Maria da Silva Oliveira, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), Ilhéus, Bahia, Brasil, jmsoliveira@uesc.br

Professora Plena, no Departamento de Ciências da Educação (DCIE), da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) – Ilhéus-Bahia – Brasil. Doutora em Educação pela Université de Montréal (UdeM), Montréal (Québec) – Canadá. Coordenadora do Centro de Estudos e Pesquisas em Ciências Humanas (CEPECH)/DCIE/UESC. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e da Cidade (GEPEMDECC). Membro do grupo de pesquisa Cyberxirê: redes educativas, juventudes e diversidade na cibercultura.

Darluce Andrade de Queiroz Muniz, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia, Minas Gerais, Brasil, darluceaq@hotmail.com

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Movimentos Sociais. Diversidade e Educação do Campo e da Cidade (GEPEMDECC/UESB). Professora da rede municipal de educação - Canavieiras, BA.

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Published

2023-12-29

How to Cite

OLIVEIRA, J. M. da S.; MUNIZ, D. A. de Q. THE STATE OF THE ART ON THE NATIONAL EDUCATIONAL TECHNOLOGY PROGRAM (PROINFO). Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 3, p. 964–981, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i3.75972. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75972. Acesso em: 27 sep. 2024.