AN IMMERSIVE STUDY OF THE AUDIOVISUAL PRODUCTIONS SHOWN AT THE IIª MOSTRA [EM]CURTAS: THE MANIFESTATION OF FLOW CINEMA IN INDEPENDENT BRAZILIAN PRODUCTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i3.75810

Abstract

This work was produced by organizers of the Mostra Audiovisual [em]curtas and proposes a study on the Mostra and the films that were shown in the session entitled Maio [em]casa de Maio 2021. Linked to this objective, we seek to study the cinema of flow, understand it and identify how it manifested itself in the short films that made up this catalogue. And from this meeting-study, produce weavings about the works, related to the filmic theories of Difference, bringing what emerged after watching the shorts and being affected by them. Finally, we realized that the flow cinema that became popular from the 90s onwards influenced the aesthetics of the new producers who participated in the Mostra [em]curtas, when we come across works that question the real, edited with abrupt changes of shots, which they demand from the viewer a sensorial immersion, guided by an articulated thought, where time does not pass through the order of the rational, but of the sensitive, of affection. From contact with films and their studies, we can improve our ways of understanding and inhabiting new worlds, recognizing how a generation of producers behaves during a pandemic period, and how they work to unleash their narratives and stories in the audiovisual.

KEYWORDS: Film Exhibition; Film Philosophy; Media; Extension Project; Study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Keyme Gomes Lourenço, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia, Minas Gerais, Brasil, keymelourenco@gmail.com

Biólogo, Pedagogo, Mestre e Doutorando em Educação Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia. Diretor da Mostra Audiovisual [em]curtas e do Projeto Apropria Umuarama. Pesquisador do Grupo de Pesquisa UIVO: matilha de criação, arte e vida (UFU). Trabalho com Educação, Imagens e Filosofia da Diferença, pesquisando temáticas como Antropoceno, Cinema, Paisagens e Arte.

References

A VISÃO dentro do Quadrado; Direção: Wenny Mirielle (Uenni). Produção: Wenny Mirielle B. Misael. Brasil, Recife, 2020 (07h 37min).

ALCATEIA; Direção: Carolina Castilho. Produção: Carolina Castilho; Daniel Mota. Brasil, Indaiatuba, 2020 (17h 35min).

AUSÊNCIA; Direção: Igor Cardoso. Produção: Igor Luiz Cardoso Santana; Kleber Wandel Silva; Ian Vitor Reis. Brasil, Santana, 2021 (12h 58min).

BARROSO, Luís Roberto. A Democracia sob pressão: o que está acontecendo no mundo e no Brasil. CEBRI-Revista: Brazilian Journal of International Affairs, n. 1, p. 33-56, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.54827/issn2764-7897.cebri2022.01.02.02.33-56.pt. Acesso em: 1 jan. 2023.

BAZIN, André. A ontologia da imagem fotográfica. In: BAZIN, André. O Cinema: ensaios. São Paulo: Editora Brasiliense, 1991, p.19-26.

BLOCO do Isolamento; Direção: Daniel Barros. Produção: Vanessa Beltrão; Video Mapping; Felipe Ferraz. Brasil, Olinda, 2021 (10min).

BOUQUET, Stéphane. Plan contre flux. In: Cahiers du Cinéma, Paris, n. 566, março de 2002, p. 46-47.

CAFÉ com Rebu; Direção: Danny Barbosa. Produção: Danny Barbosa. Brasil, João Pessoa, 2020 (13h 5min).

CRONOTOPO; Direção: Diogo D’Melo. Produção: Mariana Costa. Brasil, Juiz de Fora, 2020 (4h 30min).

CUNHA, Emiliano Fischer. Cinema de fluxo no Brasil: filmes que pensam o sensível. 2014. 171 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/4564.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 1. São Paulo: Editora 34, 2011.

DELEUZE, Gilles. A Imagem-tempo: cinema 2. São Paulo: Brasiliense, 2007.

DEZ CONTO; Direção: Bruno Maciel. Produção: Bruno Souza Maciel; Gabriel Rodrigues Dos Passos; Jean Aparecido de Carvalho; Luiz Gustavo Macedo Ferreira; Matheus Henrique Ribeiro dos Santos. Brasil, São Paulo, 2020 (18min).

ELEPHANT; Direção: Gus Van Sant. Produção: HBO. EUA, 2003 (81min).

EXPERIMENTO = Casa Entre Vértebras - Carta 22; Direção: Ronei Vieira. Produção: Ronei Vieira. Brasil, Goiânia, 2021 (6h 1min).

FARDOS Invisíveis; Direção: Eudaldo Monção Jr; Isabela Martins; Meire Oliveira Silva; Raquel Matias; Renan Monteiro. Produção: Eudaldo Monção Jr; Isabela Martins; Meire Oliveira Silva; Raquel Matias; Renan Monteiro. Brasil, Portugal, 2020 (11min).

FRANÇA, Luiza. A linguagem cinematográfica de Wong Kar-Wai: a estética como narrativa nos filmes Amores Expressos e Anjos Caídos. Revista MIGUEL, n. 4, jan-jun, 2021. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=53114@1. Acesso em: 1 out. 2023.

FRANCES Ha; Direção: Noah Baumbach. Produção: IFC Films. EUA, New York, 2012 (85min).

HISTÓRIA DE um casamento; Direção: Noah Baumbach. Produção: David Heyman; Noah Baumbach. Heyday Films; Netflix. EUA, 2019 (2h 16min).

INSULAR; Direção: Victor Capilé; Marianna Quintanilha. Produção: Lumofilms. Brasil, Rio De Janeiro, 2020 (2h 6min).

JANELAS Daqui; Direção: Luciano Vidigal; Arthur Sherman. Produção: Dualto Produções; Okuti Cine e Video. Co-produção: Link Digital; Bando Sonoro. Brasil, Rio de Janeiro, 2020 (15min).

JOYARD, Olivier. C’est quoi ce plan? In: Cahiers du Cinéma, Paris, n. 580, junho de 2003, p. 26-27.

LALANNE, Jean-Marc. C’est quoi ce plan? In: Cahiers du Cinéma, Paris, n. 569, junho de 2002, p.26-27.

LIMBO; Direção: Davi Magoo Trindade. Produção: Davi Henrique Braga Trindade. Brasil, São Paulo, 2021 (3h 19min).

LOURENÇO, Keyme Gomes. Cinecartografando imagens aberrantes entre camadas, paisagens, educação e cinema. 2022. 69 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia, 2022. Disponível em: http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.7. Acesso em: 1 out. 2023.

LOURENÇO, Keyme Gomes; PIMENTA, Thaís Barros. Cinecartografando as imagens de filmes do circuito de mostras ambientais brasileiras: mergulhos entre paisagens, ecologias, artes e Antropoceno. E-cadernos CES, Coimbra – Portugal, n. 38, 2022.

Disponível em: http://journals.openedition.org/eces/7815. Acesso em: 1 out. 2023.

NÃO se pode abraçar uma memória; Direção: Pedro Tavares. Produção: Pedro Tavares. Brasil, Rio de Janeiro, 2020 (9h 5min).

PROFUNDAMENTE Eu; Direção: Jand Sampaio. Produção: Isadora Nascimento. Brasil, Rio de Janeiro, 2021 (2h 52min).

QUANDT, James. Flesh & blood: sex and violence in recent french cinema. In: Artforum, Nova Iorque, v. 42, n. 6, fev. 2004. Disponível em: https://www.artforum.com/features/flesh-blood-sex-and-violence-in-recent-french-cinema-168041/. Acesso em: 30 set. 2023.

SALES, T. A.; VAZ, T.; GARLET; F. R.; ESTEVINHO, L. F. D.; LOURENÇO, K. G.; BORGES, N. C. M. Tricotando janelas: encontros e desencontros à espreita de um pesquisar. Alegrar, Campinas, v. 26, ago./dez., p. 375-392, 2020. Disponível em: https://alegrar.com.br/dossie-26-44/. Acesso em: 1 out. 2023.

SAUDADE; Direção: Marcos Alfa. Produção: Marcos Alfa. Brasil, Niterói, 2021 (2h 33min.).

SEREMOS Ouvidas; Direção: Larissa Nepomuceno. Produção: Larissa Nepomuceno; Lucía Alonso; Lucas Veiga. Brasil, Curitiba, 2021 (12h 55min).

THE MEYEROWITZ stories: new and selected. Direção: Noah Baumbach. Produção: Netflix. EUA, 2017 (112 min).

TRANSETROPICAL; Direção: João Ricardo Paulino. Produção: Pedro Fiuza. Brasil, Natal, 2020 (5h 29min).

UM CERTO mal-estar; Direção: Tiago Calmon. Produção: Tiago Calmon. Brasil, Olinda, 2021 (8h 1min).

Published

2023-12-29

How to Cite

LOURENÇO, K. G. AN IMMERSIVE STUDY OF THE AUDIOVISUAL PRODUCTIONS SHOWN AT THE IIª MOSTRA [EM]CURTAS: THE MANIFESTATION OF FLOW CINEMA IN INDEPENDENT BRAZILIAN PRODUCTION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 3, p. 710–726, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i3.75810. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75810. Acesso em: 17 jul. 2024.