FOR A (NON)REINVENTION OF EDUCATION: ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND THE DISPLACEMENT OF THE ROLE TRADITIONALLY ATTRIBUTED TO THOSE WHO TEACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i3.75784

Abstract

This article had as its goal to revisit, through a narrative literature review, different historical moments, from the 15th to the 21st centuries, in which the emergence of new technologies and/or social changes led to new ways of understanding, conceptualizing, and practicing education, until finally reaching the new questions that chatbots such as ChatGPT raise, the main one being: to what extent Artificial Intelligence can replace human teachers? It was concluded that, as a tool, ChatGPT and other similar models represent a considerable potential when it comes to being applied as part of educational practices conducted in school environments. It was also concluded that, instead of replacing the teacher, such tools will most likely require a new displacement of their function, in which competence and creativity to formulate complex questions should be highly valued.

KEYWORDS: Education; Technological Innovations; Artificial Intelligence; ChatGPT.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roger dos Santos, University of Sorocaba

Professor dos cursos de graduação em Artes Visuais e Filosofia da Universidade de Sorocaba (Uniso), professor colaborador do curso de Pós-Graduação em Educação (PPPGE) da Uniso. Mestre em Comunicação e Cultura pela Uniso, doutor em Educação também pela Uniso.

Guilherme Augusto Caruso Profeta, Universidade de Sorocaba (UNISO), Sorocaba, São Paulo, Brasil / Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, Brasil, guilherme.profeta@prof.uniso.br

Professor dos cursos de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e Pós-Graduação em Comunicação e Cultura (PPGCC) da Universidade de Sorocaba (Uniso). Mestre em Divulgação Científica e Cultural pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp); doutor em Educação pela Uniso; à época da produção deste artigo, pós-doutorando pelo Museu de Zoologia da Universidade de São Paulo (USP).

Rogério Augusto Profeta, University of Sorocaba

Reitor da Universidade de Sorocaba (Uniso), professor colaborador do curso de Pós-Graduação em Processos Tecnológicos e Ambientais (PPGPTA) da Uniso. Mestre em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP), doutor em Administração pela Universidade de São Paulo (USP).

References

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. Filosofia da educação. São Paulo: Moderna, 1996.

ARIELI, Inbal. Chutzpah: Why Israel is a Hub of Innovation and Entrepreneurship. New York: Harper Collins, 2019.

ARISTÓTELES. Retórica. Madrid, Espanha: Instituto de Estudios Politicos, 1953.

BRIGGS, Asa; BURKE, Peter. Uma história social da mídia: de Gutenberg à Internet. 2 ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

CAMPOS, Carolina Rocha de. Uma vida em troca de likes: Uma análise do canal do YouTube de Taciéle Alcolêa. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura, Universidade de Sorocaba, São Paulo, 2020. Disponível em: https://uniso.br/mestrado-doutorado/comunicacao-e-cultura/dissertacoes/2020/carolina-rocha-de-campos.pdf. Acesso em: 24 fev. 2022.

COMENIUS, Amóz. Didática Magna. Tradução: Ivone Carvalho Benedetti. 4 ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Creativity: the psychology of discovery and invention. 1 ed. New York: Harper Perennial, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 38 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 57 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.

GOMES, Eustáquio. País tem história universitária tardia. Jornal da UNICAMP. 191 – ANO XVII – 23 a 29 de setembro de 2002. Disponível em: https://www.unicamp.br/unicamp/unicamp_hoje/ju/setembro2002/unihoje_ju191pag7a.html. Acesso em: 2 mar. 2023.

HISTEDBR. Grupo de Estudos e Pesquisas História, Sociedade e Educação no Brasil. Faculdade de Educação. UNICAMP. Digitação elaborada por Luciana Aparecida da Silva. Ratio Studiorum. O Método pedagógico dos jesuítas: O “Ratio Studiorum”. Organização e plano de estudos da Companhia de Jesus. Disponível em: https://www.histedbr.fe.unicamp.br/o-metodo-pedagogico-dos-jesuitas-o-ratio-studiorum-leonel-franca-sj. Acesso em: 3 mar. 2023.

INTRODUCING ChatGPT. Disponível em: https://openai.com/blog/chatgpt. Acesso em: 2 mar. 2023.

JIMENEZ, Kayla. ‘This shouldn’t be a surprise’: The education community shares mixed reactions to ChatGPT. USA Today, 2023. Disponível em: https://www.usatoday.com/story/news/education/2023/01/30/chatgpt-going-banned-teachers-sound-alarm-new-ai-tech/11069593002/. Acesso em: 2 mar. 2023.

JOHNSON, Steven. De onde vêm as boas ideias: Uma breve história da inovação. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.

MAN, John. A revolução de Gutenberg: a história de um gênio e da invenção que mudaram o mundo. Rio de Janeiro. Ediouro, 2004.

MANACORDA, Mario Alighiero. História da educação: da Antiguidade aos nossos dias. 13 ed. São Paulo: Cortez, 2022.

METZ, Cade. Why do A.I. chatbots tell lies and act weird? Look in the mirror. The New York Times, 2023. Disponível em: https://www.nytimes.com/2023/02/26/technology/ai-chatbot-information-truth.html#:~:text=It%20may%20be%20a%20chatbot's,groundwork%20for%20modern%20artificial%20intelligence. Acesso em: 26 fev. 2023.

MORI, Masahiro. The Uncanny Valley: The Original Essay by Masahiro Mori. IEEE Spectrum, 2012. Disponível em: https://spectrum.ieee.org/the-uncanny-valley. Acesso em: 27 fev. 2023.

ROOSE, Kevin. A conversation with Bing’s chatbot left me deeply unsettled. The New York Times, 2023. Disponível em: https://www.nytimes.com/2023/02/16/technology/bing-chatbot-microsoft-chatgpt.html. Acesso em: 26 fev. 2023.

SANTOS, Roger dos. Educação superior, gamificação e emulação: a dimensão

estética do jogo e da aprendizagem. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Sorocaba, Sorocaba, SP, 2021. Disponível em: https://uniso.br/mestrado-doutorado/educacao/teses/2021/roger-dos-santos.pdf. Acesso em: 01 out. 2023.

SCHLIEMANN, Ana Laura; ANTÔNIO, Jorge Luiz (Orgs.). Metodologias ativas na Uniso: formando cidadãos participativos. Sorocaba, SP: Eduniso, 2016.

SOARES, Cristine. Metodologias ativas: uma nova experiência de aprendizagem. São Paulo: Cortez, 2021.

SOUSA, Jorge Pedro. Uma história breve do jornalismo no Ocidente. Biblioteca On-Line de Ciências da Comunicação, 2008. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/sousa-jorge-pedro-uma-historia-breve-do-jornalismo-no-ocidente.pdf. Acesso em: 20 mar. 2018.

VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published

2023-12-29

How to Cite

SANTOS, R. dos; PROFETA, G. A. C.; PROFETA, R. A. FOR A (NON)REINVENTION OF EDUCATION: ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND THE DISPLACEMENT OF THE ROLE TRADITIONALLY ATTRIBUTED TO THOSE WHO TEACH. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 3, p. 640–657, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i3.75784. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75784. Acesso em: 16 aug. 2024.