POPULAR STATE CONFERENCE ON EDUCATION OF TOCANTINS: TRENCH FOR THE PUBLIC EDUCATION DISPUTE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i3.73925

Abstract

In light of the critical-dialectical perspective and based on bibliographic sources and empirical documents, the objective is to problematize the main tensions and challenges that are planted in the movement of realization of the 2nd Popular State Conference on Education of Tocantins, in May 2022, addressing collective issues, intersecting their organization and building propositions. Taking the Popular Conferences as movements and spaces of political resistance for educational actions that do not have repercussions on education and as mechanisms for democratic management and planning of public educational policies, they reiterate their importance in this situation of infeasibility of public education. This movement materializes the contradiction, with the dispute of classes in the debate and in the construction of proposals for the educational field.

KEYWORDS: Conepe-Tocantins. Educational Policy. Democratic Management of Education. Education Congresses.

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Author Biographies

Rosilene Lagares, Universidade Federal do Tocantins (UFT), Palmas, Tocantins, Brasil, lagaresrose@gmail.com

Pós-doutora em Educação (Unoesc, 2019), doutora e mestre em Educação (UFG, 2007; 1998). Graduada em Pedagogia (UFG, 1989). Professora da Universidade Federal do Tocantins (UFT)/Campus de Palmas do Curso de Pedagogia, Programa de Pós Graduação em Educação Mestrado acadêmico e Doutorado em Educação na Amazônia (PGEDA/Rede Educanorte). Líder do Grupo de estudo, pesquisas e extensão em Educação Municipal na UFT (GepeEM), cadastrado no CNPQ/CAPES. Diretora da Anpae Tocantins. Filiada à Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação (Anped) e à Associação Nacional de Administração em Educação (Anpae). Membro do Fórum Estadual de Educação do Tocantins (FEE-TO).

Roberto Francisco de Carvalho, Universidade Federal do Tocantins (UFT), Palmas, Tocantins, Brasil, carvalho1917@gmail.com

PhD em Políticas Públicas e Formação Humana (Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ). Doutor e mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás. Professor Associado da Universidade Federal do Tocantins (UFT)/Campus Universitário de Palmas, Cursos de Filosofia e Teatro. Membro do corpo docente do Mestrado Profissional em Educação da UFT (PPPGE). Participa, como membro, da Associação nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) e da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED). Compõe o quadro de formadores da Rede Colaboração Tocantins (RCT). É pesquisador na área de Sociedade, Política e Gestão Educacional e Currículo, vinculado ao Grupo de Estudo e Pesquisa Práxis Socioeducativa e Cultural, ao Núcleo de Pesquisa em Educação, Desigualdade Social e Políticas Públicas (NEPED) e à Rede Universitas/BR.

Paulo Fernando de Melo Martins, Universidade Federal do Tocantins (UFT), Palmas, Tocantins, Brasil, paulofernando@uft.edu.br

Doutor em Educação (UFG). Mestre em Educação (UERJ). Historiador (UFRJ) e Pedagogo (UERJ). Professor Associado da Universidade Federal do Tocantins (UFT) do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação. Coordena o Projeto Central QualiTopama (em parceria com o Ministério da Saúde) e o Núcleo Interdisciplinar de Educação em Direitos Humanos (NIEDIH), desenvolvendo estudos acerca de metodologias do ensino de História e direitos humanos. Membro do Laboratório para Estudos sobre Carreira Docente (LECDOC/UFT) do Projeto Universidade da Maturidade (UMA/UFT).

Greice Quele Mesquita Almeida, Instituto Federal do Tocantins (IFTO), Dianópolis, Tocantins, Brasil, greice.almeida@ifto.edu.br

Doutoranda em Educação na Amazônia pela UFPA/UFT- Rede EDUCANORTE. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Tocantins (2017). Especialista em Docência na Educação Profissional e Tecnológica (2014). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Tocantins (2010). Professora do Ensino Básico Técnico e Tecnológico do Instituto Federal do Tocantins, campus Dianópolis. Filiada à Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação (Anped) e à Associação Nacional de Administração em Educação (Anpae).

Published

2023-01-03

How to Cite

LAGARES, R.; CARVALHO, R. F. de; MARTINS, P. F. de M.; ALMEIDA, G. Q. M. POPULAR STATE CONFERENCE ON EDUCATION OF TOCANTINS: TRENCH FOR THE PUBLIC EDUCATION DISPUTE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 3, p. 925–944, 2023. DOI: 10.5216/ia.v47i3.73925. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/73925. Acesso em: 17 jul. 2024.