THE IMPLICATIONS OF NEOCONSERVATORISM IN FEDERAL PUBLIC UNIVERSITIES: A STUDY FROM THE BOLSONARO GOVERNMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i3.72239

Abstract

From the contributions of critical social theory in its Marxist aspect, we aim to problematize federal public universities in the neoconservative scenario that rose in Brazil in mid-2016, legitimizing conservative discourses and the dissemination of the ideals and values ​​of postmodern ideology. To this end, we carried out a literature review and analysis of news linked to the digital media internet published in the first year of President Jair Bolsonaro's term (2019). We conclude that this neoconservative and far-right framework directs the persecution of federal higher education institutions in the name of fighting the riot, the censorship of critical thinking and the devaluation of knowledge produced in the human sciences, as well as the reduction of public investments.

KEYWORDS: Neoconservatism. Bolsonaro government. Federal Universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Luciene da Silva Araújo, Secretaria Municipal de Educação e Desporto Escolar (SEMED), Russas, Ceará, Brasil, assistente.luciene@gmail.com

Mestra em Serviço Social e Direitos Sociais pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) (2021). Assistente Social na Secretaria Municipal de Educação e Desporto Escolar de Russas-Ce. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Públicas (GEPP/FASSO/UERN). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Superior.

Marcos Adriano Barbosa de Novaes, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Limoeiro do Norte, Ceará, Brasil, marcos.educare@hotmail.com

Doutorando em Educação PPGE/UECE. Mestre em Educação e Ensino pelo Mestrado Acadêmico Intercampi da Universidade Estadual do Ceará (MAIE/FAFIDAM/FECLESC). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional.

Gilcélia Batista de Góis, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Mossoró, Rio Grande do Norte, Brasil, gilceliagois@gmail.com

Doutora em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professora adjunta IV da graduação em Serviço Social e do Programa de Pós-Graduação em Serviço Social e Direitos Sociais (UERN). Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Públicas (GEPP/UERN). Coordenadora do Núcleo de Estudo sobre a Terceira Idade (NEPTI).

Ruth Maria de Paula Gonçalves, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza, Ceará, Brasil, ruthm.goncalves@uece.br

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora no Programa de Pós-graduação em Educação PPGE-UECE. Atividades de pesquisa na área de Formação do Educador discutindo as Pedagogias do Aprender a Aprender e a repercussão de uma suposta crise do construtivismo na formação do educador e a relação Trabalho e Educação no Contexto da Crise Contemporânea do Capital, uma Crítica aos Paradigmas Pós-Modernos da Formação Docente.

 

Published

2023-01-03

How to Cite

ARAÚJO, M. L. da S.; NOVAES, M. A. B. de; GÓIS, G. B. de; GONÇALVES, R. M. de P. THE IMPLICATIONS OF NEOCONSERVATORISM IN FEDERAL PUBLIC UNIVERSITIES: A STUDY FROM THE BOLSONARO GOVERNMENT. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 3, p. 1009–1025, 2023. DOI: 10.5216/ia.v47i3.72239. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72239. Acesso em: 21 nov. 2024.