CONTINUING EDUCATION IN FIELD EDUCATION: INTERFACES WITH AGROECOLOGY AND CRITICAL MATHEMATICS EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i2.72161

Abstract

The article reflects on the interfaces between teacher continuing education in field education and agroecology and critical mathematics education. Thus, this proposal is supported by studies carried out in those domains to present two formative experiences lived with different methodologies and audiences: the first, training in agroecologyfor field-school teachers within the framework of the Ação Escola da Terrain Pernambuco, Brazil, and the second, a mini-course that dealt with learning environments, in the light of the critical mathematics education, with field-school teachers, students, and researchers, which brings reflections on the experience of the teacher educator. This work presents the qualitative analysis of two experience reports whose data arose from classroom interactions. The development of the actions showed, on the one hand, the relevance of the relationship between the domains of reference and, on the other, the strength of teachers’ continuing education as an act of resistance in the face of the current dismantling of public policies, notably, in the contexts of field education.

KEYWORDS: Continuing Education. Field Education. Agroecology. Critical Mathematics Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iranete Maria da Silva Lima, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Caruaru, Pernambuco, Brasil, iranete.lima@ufpe.br

Doutora em Matemática e Informática pela Université Joseph Fourier (Grenoble-FR), com pós-doutorado em Didática da Matemática pelo Institut Français de l'Éducation - École Normale Supérieure de Lyon e pós-doutorado em Educação, ênfase em Educação do Campo, pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professora associada da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), atuando na Licenciatura em Pedagogia, no Programa de Educação Contemporânea (PPGEduC) e no Programa Educação Matemática e Tecnológica (EDUMATEC).

Cynthia Xavier de Carvalho, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Caruaru, Pernambuco, Brasil, cynthia.carvalho@ufpe.br

Universidade Federal de Pernambuco (UFPE); Doutorado em Sociologia (UFPB), linha de pesquisa Sociologia Rural. Temas de interesse: Educação do Campo; Agroecologia; Economia e Sociologia Rural.

Aldinete Silvino de Lima, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), Sumé, Paraíba, Brasil, aldinete.silvino@professor.ufcg.edu.br

Doutora em Educação Matemática e Tecnológica, com pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica (EDUMATEC) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Atua no Curso de Licenciatura em Educação do Campo com a área de Matemática e na Linha de Pesquisa Educação Científica e Práticas Educativas no Programa de Pós-Graduação em Educação Científica, Inclusão e Diversidade (PPGECID) da UFRB.

Published

2022-08-31

How to Cite

LIMA, I. M. da S.; CARVALHO, C. X. de .; LIMA, A. S. de . CONTINUING EDUCATION IN FIELD EDUCATION: INTERFACES WITH AGROECOLOGY AND CRITICAL MATHEMATICS EDUCATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 2, p. 580–597, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i2.72161. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72161. Acesso em: 16 aug. 2024.