FIELD EDUCATION AND EDUCATION TRAINING (ES): PROJECTS AND PRAXIS IN PANDEMIC TIMES AT THE UNIVERSITY OF THE STATE OF BAHIA (UNEB), BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i2.72139

Abstract

Analyze the three formation projects of educators of the Academic Center of countryside education and territorial development Paulo Freire (CAECDT), of the State University of Bahia (UNEB), with the aim of broadening the debate about the relation between project and praxis in the training actions proposed and performed and the countryside education. It was used the literature revision, documental research end online questionaire for its scope and the dialectic historic materialism as the method of interpretation and production of knowledge about the relations between the countryside education and training of educators. The results points to critic perspectives, challenges and necessary resistances to continuous formation. It concludes highlighting potentialities and limits to the projects as well as possibilities and resistances to the continuous formation of educators.

KEYWORDS: Countryside Education. Educators. Formation. Project. Praxis.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Nalva Rodrigues Araujo Bogo, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Teixeira de Freitas, Bahia, Brasil, nalvaraujo@hotmail.com

Possui graduação em Ciências Sociais pela Fundação Educacional Nordeste Mineiro (1987), mestrado em Ciências e Práticas Educativas pela Universidade de Franca (2000) e doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2007). Atualmente é Professora Titular da Universidade do Estado da Bahia- UNEB/Departamento de Educação.

Maria Jucilene Lima Ferreira, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Conceição do Coité, Bahia, Brasil, mjferreira@uneb.br

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (2015); Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2006); Especialista em Metodologia do Ensino, Pesquisa e Extensão em Educação; Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (1996). É professora adjunta da Universidade do Estado da Bahia. É Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação - Mestrado Profissional em Educação e Diversidade (MPED/UNEB - Campus XIV).

Luzeni Ferraz de Oliveira Carvalho, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Teixeira de Freitas, Bahia, Brasil, lfcarvalho@uneb.br

Doutorado em Educação (Faculdade de Educação/Universidade de Brasília - UnB)/2018. Mestre em Educação pela FaE/UFMG (2008). Desde 2002 é professora da Universidade do Estado da Bahia - Departamento de Educação - Campus X. Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia - Departamento de Educação- Campus X (1996). Especialista em Planejamento Educacional pela UNIVERSO/RJ l (1999).

Published

2022-08-31

How to Cite

BOGO, M. N. R. A.; FERREIRA, M. J. L. .; CARVALHO, L. F. de O. . FIELD EDUCATION AND EDUCATION TRAINING (ES): PROJECTS AND PRAXIS IN PANDEMIC TIMES AT THE UNIVERSITY OF THE STATE OF BAHIA (UNEB), BRAZIL. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 2, p. 598–616, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i2.72139. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72139. Acesso em: 15 jan. 2025.