THE ALTERNATION SYSTEM OF EDUCATION IN THE INITIAL TRAINING OF LICENSED TEACHERS IN RURAL EDUCATION IN THE SOUTH EAST REGION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i2.72112

Abstract

This work has aimed to discuss the alternation system of education in teacher training in the Southeast region, more specifically at the Federal University of Minas Gerais (UFMG), Federal Rural University of Rio de Janeiro (UFRRJ) and Federal University of Espírito Santo (UFES). The methodology of bibliographic research with a qualitative approach was used. Among the main studies carried out, we highlight the use of training in the alternation system of education organized in school/university time and community time as an educational proposition for organizing the curriculum in the institutions mentioned earlier. As an educational option, the application of an integrative alternation system of education stands out, that is, the intercommunication between the different stages of education and spaces as well as the references of the rural education movement in Brazil. Among the pedagogical mediations used for the articulation of school/university time, the study plan, the real-life journal, the common placement developed at UFEs, the community time guide, and the Socioterritorial Journey in the degree of Rural education of UFMG and UFRRJ utilized Working Groups (GT) and the integrated work as mediations that can articulate the different stages of education in the training of teachers of the mentioned universities.

KEYWORDS: Rural Education. Alternation System of Education. Degrees in Rural Education. Teacher Training. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Isabel Antunes Rocha, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, isabelantunes@ufmg.br

Graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1983), Mestrado em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1995) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2004). Pós-doutorado pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho/Campus Presidente Prudente. Pós-doutorado pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professora Titular da Faculdade de Educação/Universidade Federal de Minas Gerais. Participa do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo (NEPCAMPO/FaE-UFMG), do Núcleo de Pesquisa Internacional em Representações Sociais (NEARS), do Grupo de Estudos e Pesquisas em Representações Sociais (GERES) e do Grupo de Estudos em Educação, Mineração e Meio Ambiente (GEMA).

Silvanete Pereira dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil, silviapsantos@yahoo.com.br

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade de Brasília. Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia. Experiência em docência de nível superior no curso de pedagogia com as disciplina de estágio em ambiente não escolar, políticas e gestão da educação básica, gestão educacional, Trabalho de conclusão de curso e metodologia científica.

Ramofly Bicalho, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Seropédica, Rio de Janeiro, Brasil, ramofly@gmail.com

Graduação em História: bacharelado e licenciatura pela Universidade Federal Fluminense, ano de 1999. Licenciatura em Pedagogia pela UERJ / CEDERJ, ano de 2011. Especialização em educação: formação do educador de jovens e adultos trabalhadores, na UFF, ano de 2001. Mestrado em educação pela Universidade Federal Fluminense, concluído em 2003. Doutorado em educação na UNICAMP no ano de 2007. Pós-Doutorado em Educação na Universidade Federal Fluminense. Atualmente é Professor Associado II na UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Instituto de Educação, Departamento de Educação do Campo, Movimentos Sociais e Diversidade – DECAMPD.

Published

2022-08-31

How to Cite

ROCHA, M. I. A.; SANTOS, S. P. dos; BICALHO, R. . THE ALTERNATION SYSTEM OF EDUCATION IN THE INITIAL TRAINING OF LICENSED TEACHERS IN RURAL EDUCATION IN THE SOUTH EAST REGION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 2, p. 476–491, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i2.72112. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72112. Acesso em: 22 nov. 2024.