KNOWLEDGE AND EDUCATIONAL PROCESSES EMERGING FROM THE STRUGGLE OF QUILOMBOLAS BLACK WOMEN IN THE AMAZON: AN ANALYSIS OF THE TUCANDEIRAS MOVEMENT OF JAMBUAÇU - MOJU/PA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i3.72096

Abstract

This article is based on a master's research in education, which analyzed the process of struggle of quilombola black women for the recognition and affirmation of the quilombola territory of Jambuaçu (MOJU/PA). To this end, it centralizes on the trajectory of struggle of the Tucandeiras Movement, focusing on their knowledge and educational processes emerging from this struggle. With this, we aim to highlight the knowledge and educational processes rooted and built in this trajectory of struggle of the movement, pointing to the existence of other epistemes, pedagogies and sociabilities in the Amazon. Thus, as a result, it is possible to identify, in the struggle of these women, knowledge and educational processes that reveal a decolonial pedagogy. This research is based on a qualitative approach, emphasizing the narrative of these women about their trajectory of struggle for the recognition and affirmation of their rights to the quilombola territory.

KEYWORDS: Knowledge. Educational Processes. Quilombola Black Women. Amazon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Agatha Leticia Eugênio da Luz, Universidade do Estado do Pará (UEPA), Belém, Pará, Brasil, agatha_letici@hotmail.com

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED-UEPA). Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Pensamento Social e Educacional das Margens Amazônicas, GEPPSEMA/UEPA.

Sérgio Roberto Moraes Corrêa, Universidade do Estado do Pará (UEPA), Belém, Pará, Brasil, sergio.correa@uepa.br

Professor da Universidade do Estado do Pará (UEPA), vinculado ao Departamento de Filosofia e Ciências Sociais e ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED-UEPA). Pós-Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGED-UFRN), por meio do PROCAD-Amazônia. Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Campina Grande (PPGCS-UFCG) com Doutorado Sanduíche pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia (PPGSA) do Instituto de Filosofia e Ciências Sociais (IFCS) da UFRJ. Coordenador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Pensamento Social e Educacional das Margens da Amazônia (GEPPSEMA).

Waldirene dos Santos Castro, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil, walqj71@gmail.com

Liderança Quilombola do Movimento de Mulheres – As Tucandeiras. Coordenadora de Educação para Relações Étnico-Raciais da Secretaria de Educação de Moju/PA e Mestranda em Antropologia do Programa de Pós-graduação em Antropologia (PPGA-UFPA).

Published

2023-01-03

How to Cite

LUZ, A. L. E. da; CORRÊA, S. R. M.; CASTRO, W. dos S. KNOWLEDGE AND EDUCATIONAL PROCESSES EMERGING FROM THE STRUGGLE OF QUILOMBOLAS BLACK WOMEN IN THE AMAZON: AN ANALYSIS OF THE TUCANDEIRAS MOVEMENT OF JAMBUAÇU - MOJU/PA. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 3, p. 1082–1100, 2023. DOI: 10.5216/ia.v47i3.72096. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72096. Acesso em: 16 aug. 2024.