THE PEDAGOGICAL RESIDENCE PROGRAM AND THE INITIAL TRAINING OF TEACHERS: REFLECTIONS BASED ON A COUNTER-HEGEMONIC PROPOSAL IN COUNTRYSIDE EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i2.72031

Abstract

This article aims to reflect on the contradictions of the Pedagogical Residency Program (PR) amid the epistemology of practice imposed by CAPES Public Notice of number 06/2018, as well as analyze the Degree in Rural Education at the Federal University of Pará, Tocantins/ Cametá Campus, as a training policy in the counter-hegemonic perspective. Our methodology consisted of bibliographic, documentary, and field research studies. The results showed that the effective experience of students in the process of training the course under analysis sought to introduce them to work in countryside schools, implementing a curriculum with an interdisciplinary perspective centered on life and work, in which sociocultural and scientific knowledge is permanent dialogue.

KEYWORDS: Educational Policy. Teacher Training. School in the Countryside. University Education.

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Author Biographies

Cleiciane do Rosário Moraes Souza, Universidade Federal do Pará (UFPA), Cametá, Pará, Brasil, cleicianemoraes8@gmail.com

Graduada em Licenciatura em Educação do Campo pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Estudante da Especialização em Práticas Pedagógicas na Educação do Campo na UFPA. Atua desde outubro de 2021 como articuladora local da Cáritas diocesana de Cametá, principalmente no projeto em defesa dos territórios quilombolas. É integrante do Movimento de Atingidos por Barragens (MAB).

Hellen do Socorro de Araújo Silva, Universidade Federal do Pará (UFPA), Cametá, Pará, Brasil, hellen.ufpa@gmail.com

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA). É professora da Faculdade de Educação do Campo e do Programa de Pós-Graduação em Educação e Cultura da UFPA, Campus do Tocantins - Cametá. Compõe o PROCAD-AM, é vice-líder do Grupo de Estudos em Educação do Campo, Agroecologia e Economia Solidária (GESOL) e pesquisadora do Grupo de Estudos em Educação do Campo na Amazônia (GEPERUAZ).

Tiago Corrêa Saboia, Universidade Federal do Pará (UFPA), Cametá, Pará, Brasil, tsaboia@ufpa.br

Professor da Faculdade de Educação do Campo (FECAMPO) do Campus Universitário do Tocantins (CUNTINS/Cametá) da Universidade Federal do Pará. Atualmente é Doutorando do Programa de Pós-graduação em Agriculturas Amazônicas (PPGAA) do Instituto Amazônico de Agriculturas Familiares (INEAF-UFPA) sob orientação do Prof. Dr. Flávio Barros. Possui Mestrado em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-graduação do Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI) da Universidade Federal do Pará (2012) e graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pará (2009).

Published

2022-08-31

How to Cite

SOUZA, C. do R. M. .; SILVA, H. do S. de A. .; SABOIA, T. C. . THE PEDAGOGICAL RESIDENCE PROGRAM AND THE INITIAL TRAINING OF TEACHERS: REFLECTIONS BASED ON A COUNTER-HEGEMONIC PROPOSAL IN COUNTRYSIDE EDUCATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 2, p. 507–522, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i2.72031. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72031. Acesso em: 16 aug. 2024.