DEGREE IN EDUCATION OF THE FIELD OF THE FEDERAL TECHNOLOGICAL UNIVERSITY OF PARANÁ (UTFPR), CAMPUS TWO NEIGHBORS: FROM IMPLANTATION TO EXTINCTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i1.72012

Abstract

The article analyzes the process of constitution and closing of a degree course in Rural Education at UTFPR, Campus Dois Vizinhos. The historical context that allowed the emergence of this course in Brazil is analyzed; the factors that contributed to the opening of the course at the mentioned university; results of the implementation and the difficulties encountered for maintenance are presented, as well as the difficulties encountered by graduates to obtain work in the training area. Finally, an analysis is made of the factors, internal and external to the university, that led to the closure of the course. Methodologically, a questionnaire was applied to the graduates of the first group of the course, analysis of documents (Pedagogical Project of the Course, minutes of the Structuring Teaching Nucleus and the Collegiate), as well as the authors' experience as teachers and managers.

KEYWORDS: Affirmative Policies; Degrees; Field Education; UTFPR.

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Author Biographies

Leandro Turmena, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Dois Vizinhos, Paraná, Brasil, leandroturmena@utfpr.edu.br

Possui graduação em Filosofia pelo Instituto Sapientia de Filosofia - ISF (2004) e graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Católico do Sudoeste do Paraná - UNICS (2007). Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG (2009). Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá - UEM (2016). Professor da Carreira de Magistério do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Campus de Dois Vizinhos. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET) na UTFPR, Campus Curitiba.

Zinara Marcet de Andrade, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Curitiba, Paraná, Brasil, zinaraandrade@utfpr.edu.br

Possui graduação em FISIOTERAPIA pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (1984), graduação em PEDAGOGIA pela Universidade Luterana do Brasil (2009), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2001) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2008). Atualmente é professor do magistério superior da Universidade Federal Tecnológica do Paraná.

Sidemar Presotto Nunes, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Dois Vizinhos, Paraná, Brasil, sidemar@utfpr.edu.br

Possui graduação em Agronomia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2001), mestrado em Sociologia pela Universidade Federal do Paraná (2007) e doutorado em Meio Ambiente e Desenvolvimento pela Universidade Federal do Paraná (2012). Atualmente é professor de sociologia rural; associativismo e cooperativismo e legislação agrária na UTFPR.

Armenes de Jesus Ramos Junior, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Curitiba, Paraná, Brasil, armenesjunior@utfpr.edu.br

Possui graduação em Engenharia pela PUC-PR (1990), especialização em Saúde do Trabalhador e Medicina do Trabalho (1994), pela UFPR, mestrado (2001) e doutorado (2007), ambos em Educação pela UFPR. É professor na UTFPR, no DAESO (Departamento de Estudos Sociais), Campus Curitiba.

Published

2023-05-09

How to Cite

TURMENA, L.; ANDRADE, Z. M. de; NUNES, S. P.; JUNIOR, A. de J. R. DEGREE IN EDUCATION OF THE FIELD OF THE FEDERAL TECHNOLOGICAL UNIVERSITY OF PARANÁ (UTFPR), CAMPUS TWO NEIGHBORS: FROM IMPLANTATION TO EXTINCTION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 1, p. 216–233, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i1.72012. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72012. Acesso em: 17 jul. 2024.

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Artigos