DIALOGUES OF PROFESSIONAL EDUCATION: ADVANCES, LIMITS AND POSSIBILITIES UNDER THE VIEW OF THE PEDAGOGY OF THE MOVEMENT

Authors

  • André Luís Gonçalves Pereira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE), Recife, Pernambuco, Brasil, andre.pereira@reitoria.ifpe.edu.br
  • Maicon Fontanive Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC), Rio do Sul, Santa Catarina, Brasil, maicon.fontanive@ifc.edu.br https://orcid.org/0000-0002-9899-7317
  • Vicente de Paulo Borges Virgolino da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília (IFB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, vicente.silva@ifb.edu.br https://orcid.org/0000-0002-3986-7950

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i2.71591

Abstract

This article brings a discussion and updates on the challenges and contradictions of the institutional and training paths of the Federal Network of Education, Science and Technology, and in particular the Campi, which are characterized by the identification of meeting the demands of collective subjects of rights in the countryside, waters and forests. The methodology used was a narrative bibliographic review and its purpose was to draw a historical line between Professional Education in Brazil, the principles and ideas that support the political and pedagogical propositions mainly connected to the countryside, emphasizing the challenges, limits and possibilities of the Federal Network, for then to highlight the necessity of an approximation between Field Education and Movement Pedagogy, as a way to make its institutional mission viable. The route of updating the Federal Network necessarily involves the uncompromising recognition of the rights and historical achievements of the rural working class, breaking with the assumptions of the Agricultural or Rural Education.

KEYWORDS: Federal Institutes. Field Education. Pedagogy of Movement. Agricultural Education.

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Author Biographies

André Luís Gonçalves Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE), Recife, Pernambuco, Brasil, andre.pereira@reitoria.ifpe.edu.br

Doutorando em educação na linha de pesquisa "Política Educacional, planejamento e gestão da educação" (UFPE).Professor de Língua Espanhola do IFPE e Coordenador de Extensão com os Povos do Campo desta Instituição. Mestre em educação (UFPE). Faz parte do grupo de pesquisa Qualificação Profissional e Relações entre Trabalho e Educação da UFPE e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais: Educação Física, Esporte e Lazer do Instituto Federal de Pernambuco. Representa o IFPE No Comitê Pernambucano de Educação do Campo e no ForCampo /CONIF.

Maicon Fontanive, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC), Rio do Sul, Santa Catarina, Brasil, maicon.fontanive@ifc.edu.br

Possui graduação em Agronomia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2001) e mestrado em CIÊNCIA DO SOLO pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2016). Tem experiência na área de Agronomia, com ênfase em Engenharia Rural, Solos, Educação do Campo, Agroecologia, atuando principalmente nos seguintes temas: Topografia, Mecanização Agrícola, Geoprocessamento, Uso Manejo e Conservação do Solo, Educação do Campo e Movimentos Sociais. Atualmente é professor de Engenharia Rural na Área de Agronomia e Agropecuária - Instituto Federal de Santa Catarina, Campus São Miguel do Oeste.

Vicente de Paulo Borges Virgolino da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília (IFB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, vicente.silva@ifb.edu.br

Possui graduação em Engenharia Agronômica pela Universidade Federal de Lavras (1990), graduação em Esquema I pela Universidade Católica de Brasília (1998), mestrado em Agronegócio pela Universidade de Brasília (2005) e doutorado em Educação e Ecologia Humana (2012). Atualmente é docente do Instituto Federal de Brasília, Campus Planaltina, atendendo discentes dos cursos de técnico em agropecuária, agroindústria e tecnólogo em agroecologia, nas áreas de irrigação e drenagem, administração, cooperativismo e associativismo e vivências em agroecologia.

Published

2022-08-31

How to Cite

PEREIRA, A. L. G. .; FONTANIVE, M. .; SILVA, V. de P. B. V. da. DIALOGUES OF PROFESSIONAL EDUCATION: ADVANCES, LIMITS AND POSSIBILITIES UNDER THE VIEW OF THE PEDAGOGY OF THE MOVEMENT. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 2, p. 424–441, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i2.71591. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71591. Acesso em: 17 jul. 2024.