CLOSING SCHOOLS AIMED AT COUNTRYSIDE IN THE AMAZON CONTEXT: THE RIGHT TO EDUCATION SUBVERTED TO HEGEMONIC INTERESTS IN RONDÔNIA

Authors

  • Silvana de Fátima dos Santos Secretaria Municipal de Educação de Ariquemes (SEMED), Ariquemes, Rondônia, Brasil / Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO), Ariquemes, Rondônia, Brasil, silvanasantos.ped@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-4811-1562
  • Josemir Almeida Barros Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Porto Velho, Rondônia, Brasil, josemir.barros@unir.br https://orcid.org/0000-0002-2687-6575

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i2.71478

Abstract

The research has a qualitative approach, aimed to analyze factors that caused a significant number of school closures located in rural areas in the Amazon region, North of Brazil, state of Rondônia, in the period from 2000 to 2020. Does schools for rural children and youth in the state of Rondônia, from the beginning of the 21st century, correspond to the realization of agribusiness purposes? Among the sources used were bibliographic materials, media news and documents – Statistical Synopsis of Basic Education, Agricultural Censuses, data from the Brazilian Institute of Geography and laws. The closing of schools in rural areas is an event marked by different interests, either by the absence of public educational policies for the peasants, or by the joining of schools in nucleation projects.

 KEYWORDS: Rural Schools. Peasant Education. School Closings.

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Author Biographies

Silvana de Fátima dos Santos, Secretaria Municipal de Educação de Ariquemes (SEMED), Ariquemes, Rondônia, Brasil / Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO), Ariquemes, Rondônia, Brasil, silvanasantos.ped@gmail.com

Professora da Educação Básica da Secretaria Municipal de Educação de Ariquemes, RO, Brasil e Técnica em Assuntos Educacionais no Instituto Federal de Rondônia (IFRO), Campus Ariquemes. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) - (2021), Campus de Marília. Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Rondônia (UNIR) - (2017). Especialista em Metodologia do Ensino Superior (2008) e Mídias na Educação (2012), pela Universidade Federal de Rondônia. Licenciada em Pedagogia pela Faculdades Integradas de Ariquemes (FIAR) - (2004). Integrante do Grupo de Pesquisa Sociedade, Educação, Ciência e Tecnologia na Amazônia.

 

Josemir Almeida Barros, Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Porto Velho, Rondônia, Brasil, josemir.barros@unir.br

Professor, Pesquisador e Extensionista do Departamento Acadêmico de Ciências da Educação (DACED). Vice-Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Mestrado e Doutorado Profissional (PPGEEProf). Pós-Doutor em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) - (2019). Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia (PPGEd/UFU) - (2013) com Estágio Sanduíche no Instituto de Educação da Universidade do Minho em Braga - Portugal (2012). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ) - (2008). Especialista em História do Brasil pelo Programa de Especialização de Professores de Ensino Superior (PREPES) da (PUC-MG) - (2000). Graduado em História pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - (1997) e em Pedagogia pela Universidade de Uberaba (UNIUBE) - (2016).

Published

2022-08-31

How to Cite

SANTOS, S. de F. dos; BARROS, J. A. CLOSING SCHOOLS AIMED AT COUNTRYSIDE IN THE AMAZON CONTEXT: THE RIGHT TO EDUCATION SUBVERTED TO HEGEMONIC INTERESTS IN RONDÔNIA. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 2, p. 695–714, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i2.71478. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71478. Acesso em: 21 dec. 2024.