DEMOCRATIC EDUCATION, HUMAN EMANCIPATION AND CIVIC-MILITARY FORMATION: AN ANALYSIS OF THE NATIONAL PROGRAM FOR CIVIC-MILITARY SCHOOLS (PECIM)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i2.71445

Abstract

This qualitative and bibliographic article aims to reflect on the correlations between democratic education, human emancipation and civic-military training, based on the Critical Theory of Society. Under the premise that democratic education assumes the realization of a fair and equal society for all, of free and emancipated men, it resumes the trajectory of the struggle for the democratization of the education in Brazil, to emphasize on the advances of this process that enters the 21st century under a strong threat of setbacks. In order to elucidate the setback, an analysis of the National Program for Civic-Military Schools (PECIM in Portuguese) is presented. The results of the analysis point to the defense of a training perspective that aligned with neoliberal policies and conservatism, contradicts the formation of the human and compromises the democratization of the school, making education with an emancipatory meaning uncertain.

KEYWORDS: Critical Theory. Democratic Education. Emancipation. Civic-military Formation.

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Author Biographies

Cleonice Aparecida Raphael da Silva, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, cleoraphael@hotmail.com

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Graduada em História (UEM) e Pedagogia (UEM). Atua como professora no Departamento de Teoria e Prática da mesma instituição e como professora Pedagoga da Rede Municipal de Ensino de Maringá. Participa do Grupo de Estudo: Educação Escolar, Teoria Crítica e Formação.

Maria Terezinha Bellanda Galuch, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, mtbgaluch@uem.br

Doutora em educação (PUC/SP), com estágio pós-doutoral no Instituto de Psicologia da USP. Professora do Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Rubiana Brasilio Santa Bárbara, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil, rubribras@hotmail.com

Doutora em Educação e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá-Pr, atua como professora no Departamento de Teoria e Prática na mesma instituição. É graduada em Letras e Pedagogia, especialista em Psicopedagogia e Educação Especial.

 

Published

2022-08-31

How to Cite

SILVA, C. A. R. da .; GALUCH, M. T. B. .; BÁRBARA, R. B. S. . DEMOCRATIC EDUCATION, HUMAN EMANCIPATION AND CIVIC-MILITARY FORMATION: AN ANALYSIS OF THE NATIONAL PROGRAM FOR CIVIC-MILITARY SCHOOLS (PECIM). Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 2, p. 825–840, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i2.71445. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71445. Acesso em: 21 dec. 2024.