EDUCATIONAL STRATEGIES TO PROMOTE SOCIAL INTERACTION OF CHILDREN WITH CHALLENGING OPPOSITIONAL DEFIANT DISORDER IN THE SCHOOL SETTING: AN INTEGRATIVE LITERATURE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i1.71370

Abstract

The objective of this study was to identify the strategies and practices of promotion and the interaction of children with Oppositional Defiant Disorder (ODD) in the school environment. This is an integrative review according to the guidelines proposed by Whittemore and Knaft (2005) and developed with the phases described by Toronto; Remington (2020) with searches in the following databases: PUBMED, WEB OF SCIENCE, SCOPUS, ERIC, and Virtual Health Library (VHL), with a time clipping 2016-2021, in Portuguese, English, and Spanish. A total of 1,445 studies were found in the initial search and one study was included in the manual search. In the end, 04 studies met the inclusion criteria and were part of the qualitative analysis. The results highlight the importance of innovative strategies in the school interventions to support the mental health and academic needs of children diagnosed with ODD, as well as the lack of research on the topic.

KEYWORDS: Oppositional Defiant Disorde. Education. Methodology. Interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvia Mossi Utzig, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Uruguaiana, Rio Grande do Sul, Brasil, silviamossiutzig@gmail.com

Possui graduação em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul PUC-Uruguaiana (2008). Pós-graduação lato sensu em Educação Continuada pelo IFSUL-Rio-Grandense (2016), Pós-graduação lato sensu em Alfabetização e Letramento (2020), Pós-graduação lato sensu em Neuropsicopedagogia (2021). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Pampa - Campus Uruguaiana/RS (2021). Atualmente é professora, atendendo a rede básica de ensino com a disciplina de Língua Espanhola nos anos finais.

Carine Jardim de Castro, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Uruguaiana, Rio Grande do Sul, Brasil, carine.jcastro@gmail.com

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Pampa - campus Uruguaiana/RS. Mestra em Ensino pela Universidade Federal do Pampa – Campus Bagé, RS, Brasil. Graduada em Artes Visuais pela Universidade Federal de Pelotas e docente na Universidade da Região da Campanha - Urcamp Campus Alegrete/RS.

Mara Aparecida de Miranda Batista Dias, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Uruguaiana, Rio Grande do Sul, Brasil, marademiranda02@gmail.com

Possui graduação em Estudos Sociais (1998) e História (2004) ambas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Concluiu Mestrado Profissional em Reabilitação e Inclusão pelo Centro Universitário Metodista- IPA (2017). Atualmente é doutoranda no Programa de Pós Graduação Educação em Ciências na Universidade Federal do Pampa. Exerce a docência na área das Ciências Humanas na rede pública e privada da educação básica.

Rodrigo de Souza Balk, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Uruguaiana, Rio Grande do Sul, Brasil, rodrigobalk@unipampa.edu.br

Possui graduação em Fisioterapia pela Universidade Federal de Santa Maria (2001), mestrado em Ciências Biológicas: Neurociências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2004) e doutorado em Ciências Biológicas: Bioquímica Toxicológica pela Universidade Federal de Santa Maria (2011). Atualmente é professor associado com dedicação exclusiva da Universidade Federal do Pampa na área de Fisioterapia e orientador no Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências: Química da Vi.

Published

2022-04-30

How to Cite

UTZIG, S. M. .; CASTRO, C. J. de; DIAS, M. A. . de M. B. .; BALK, R. de S. . EDUCATIONAL STRATEGIES TO PROMOTE SOCIAL INTERACTION OF CHILDREN WITH CHALLENGING OPPOSITIONAL DEFIANT DISORDER IN THE SCHOOL SETTING: AN INTEGRATIVE LITERATURE REVIEW. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 1, p. 250–263, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i1.71370. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71370. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos