SOCIAL REPRESENTATIONS OF PEDAGOGY TEACHERS ABOUT THEIR PEDAGOGICAL PRACTICES: THE SENSE OF MODEL

Authors

  • Silvio Duarte Domingos Universidade Estácio de Sá (UNESA), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, silvio.duartte@gmail.com https://orcid.org/0000-0001-5249-7512
  • Clara Corrêa da Costa Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Seropédica, Rio de Janeiro, Brasil / Colégio Pedro II (CPII), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, correa.clara@outlook.com https://orcid.org/0000-0003-2717-4126

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i2.71363

Abstract

This research aimed to know the social representations of Pedagogy teachers about their pedagogical practices. Guided by the Theory of Social Representations associated with the Argumentation Theory, the research counted on the participation of ten Pedagogy teachers from a private university, in the city of Petrópolis. The data were collected through semistructured interviews and metaphor inductions, and were analyzed according to the Argumentative Strategy Model. The results show that the social representations of the subjects about their pedagogical practices are objectified as a "model" and are anchored in the belief that the experience in Elementary School provides the necessary requirements to become a teacher educator. It is concluded that the subjects represent their pedagogical practices from a utilitarian perspective.

KEYWORDS: Social Representations. Teacher Training. Pedagogical Practice. Pedagogy Teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvio Duarte Domingos, Universidade Estácio de Sá (UNESA), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, silvio.duartte@gmail.com

Doutor e Mestre em Educação, ambos pela UNESA, graduado em Letras. Professor na Fundação Getúlio Vargas e Professor titular da Área das Licenciaturas na Universidade Estácio de Sá. Desenvolve pesquisas sobre educação, inovação, criatividade e representações sociais.

Clara Corrêa da Costa, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Seropédica, Rio de Janeiro, Brasil / Colégio Pedro II (CPII), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, correa.clara@outlook.com

Pós-doutoranda em Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Doutora em Educação (2019) pela Universidade Estácio de Sá (UNESA), Mestre em Educação (2015) pela UNESA, Especialista em Ensino de Língua Inglesa e uso de novas tecnologias (2013) pela Universidade Gama Filho (UGF), especialista em Tradução de Inglês (2012) pela UGF e Licenciada em Letras (2008) pela UNESA. Professora efetiva do Colégio Pedro II desde 2014. 

Published

2022-08-31

How to Cite

DOMINGOS, S. D.; COSTA, C. C. da . SOCIAL REPRESENTATIONS OF PEDAGOGY TEACHERS ABOUT THEIR PEDAGOGICAL PRACTICES: THE SENSE OF MODEL. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 2, p. 715–730, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i2.71363. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71363. Acesso em: 16 aug. 2024.