“DIGITAL PATCHWORK QUILT”: AESTHETIC ASPECTS OF TEACHER FORMATION THROUGH (AUTO)BIOGRAPHICAL NARRATIVES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i2.71184

Abstract

The objective of the present study is to reflect on the aesthetic aspects of teacher formation through (auto)biographical narratives produced from the methodology of the device “Patchwork Quilt” (Berkenbrock-Rosito, 2009; 2014) and developed remotely with a group of teachers, as a way to build individual and collective knowledge about learning and teaching, including technological education. Based on a self-assessment questionnaire, an analysis was made of the responses of the teachers participating in the research supported by Josso (2007), Delory-Momberger (2016), Passeggi (2010; 2016) and for the analysis of the textual corpus of this study, we chose the hermeneutic approach, the circle of understanding in the perspective of Gadamer (2000). The data reveal, within Josso's (2007) Singular Plural Paradigm, a (re)signification of the experience in the teaching training course itself, which, in the scope of Research-Formation, allows the construction of knowledge and stories shared in times and spaces via the technology aesthetics.

KEYWORDS: (Auto)biographical Narrative. Continuing Teacher Training. Digital Technologies. Digital Patchwork Quilt.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deborah Christina Lopes Costa, MUST University, Flórida, Estados Unidos da América / Universidade Cidade de São Paulo (UNICID), São Paulo, Brasil, deborah.costa@mustedu.com

Doutoranda em Educação pela Universidade da Cidade de São Paulo. Graduada em Letras / Pedagogia, Especialista em Gestão e Metodologia do EAD e Mestre em Línguistica Aplicada na área de Ensino/Aprendizagem de LM pela UNICAMP. Possui formação em Coach pela Federação Brasileira de Coach Integral Sistêmico. É professora há 25 anos com experiência nos ensinos infantil, fundamental, médio e superior.

Margaréte May Berkenbrock-Rosito, Universidade Cidade de São Paulo (UNICID), São Paulo, Brasil, margarete.rosito@unicid.edu.br

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina/UFSC (1985), Mestrado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo/PUCSP (1993), Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP-SP (2002), Pós-Doutorado pela Universidade de Lisboa (2011). Atualmente é docente pesquisadora no Programa de Pós-Graduação Mestrado em Educação, da Universidade Cidade São Paulo.

Published

2022-08-31

How to Cite

COSTA, D. C. L.; BERKENBROCK-ROSITO, M. M. . “DIGITAL PATCHWORK QUILT”: AESTHETIC ASPECTS OF TEACHER FORMATION THROUGH (AUTO)BIOGRAPHICAL NARRATIVES. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 2, p. 841–858, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i2.71184. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71184. Acesso em: 27 sep. 2024.