EDUCATIONAL TRAJECTORY OF A YOUNG MIGRANT: DISPLACEMENTS BETWEEN COUNTRYSIDE, CITY AND CYBERSPACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i1.71178

Abstract

The goal of this article was to analyze the meaning-making in the countryside-city transitions of a young woman who migrated to attend technical secondary education. Her alterity experiences in urban and rural spaces were marked by ruptures, ambivalences and transformations. To the case study of qualitative methodology with two narrative interviews: life history and episodic, dialogic-thematic analysis was applied. The results indicated that her daily displacements expanded her position from student to apprentice, exceeding formal learnings contexts in political action in and outside of school. The conclusion was that meanings produced in the coming and going indicates ways to face the uncertainties and social inequalities of the present, guiding future expectations for the continuity in higher education.

KEYWORDS: Rural-Urban Migration. Youth. Technical Secondary Education. Positions.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Pimentel Faria de Miranda, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Brasil, psimiranda@hotmail.com

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Processos de Desenvolvimento Humano e Escolar da Universidade de Brasília (UnB). Mestre em Educação Social e graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS). Docente no Ensino Superior e Pesquisadora na área da Psicologia e Educação. Membro do grupo de pesquisa Pensamento e Cultura da UnB. 

Júlia Campos Clímaco, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), Brasília, Brasil, juliaclimaco@gmail.com

Doutora em Psicologia do Desenvolvimento e Escolar, Universidade de Brasília (UnB), Mestra em Ciências Sociais e Educação, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Sede Argentina. Possui graduação em Psicologia pela Universidade de Brasília. Sócia fundadora Mangata - Rede nacional de pesquisa com deficiência. Atualmente é Analista em Ciência e Tecnologia do CNPq, na Coordenação do Programa de Pesquisa em Ciências Humanas e Sociais, nas áreas de Psicologia e Serviço Social.

Published

2022-04-30

How to Cite

MIRANDA, F. P. F. de; CLÍMACO, J. C. . EDUCATIONAL TRAJECTORY OF A YOUNG MIGRANT: DISPLACEMENTS BETWEEN COUNTRYSIDE, CITY AND CYBERSPACE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 1, p. 234–249, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i1.71178. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71178. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos