THE PRESENCE OF THE PAIDEIA IN THE PEDAGOGY OF PAULO FREIRE: A PROPOSAL FOR CITIZEN EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46ied.especial.68487

Abstract

This article is characterized by a bibliographic research with a qualitative approach, presented in a Education Master Program, proposing to show the differences and approximations observed in the paideia and in Freire’s freedom education. It is known that philosophy’s fortification in Classical Greece allowed the development of new relations that focused mainly on the social participation of the greek citizen. Paulo Freire substantiate his educational principles in the dialogicity, autonomy and in the defense of essential rights for all. In this sense, the citizen education described in the paideia and in the works of Freire, exalt the human being as capable of transforming his or her realities through their humanization and understanding of their unfinished state, leading to a continuous educational process.

KEYWORDS: Education Fundamentals. Paideia. Paulo Freire. Freedom Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Waltrick, Universidade do Planalto Catarinense (UNIPLAC), Lages, Santa Catarina, Brasil, aninha@uniplaclages.edu.br

Mestre em Educação - PPGE - Programa de Pós Graduação em Educação da UNIPLAC - Universidade do Planalto Catarinense em Lages(SC) (2021). Especialista em Educação Infantil - Universidade Positivo. Professora do Sistema Municipal da Educação de Lages/SC.

Vanice dos Santos, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Bananeiras, Paraíba, Brasil, vanicedossantos@gmail.com

Doutora em Educação - UFRGS (2012). Mestre e Licenciada em Filosofia - UNISINOS. Atuação profissional: Professora Adjunta no Departamento de Educação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB/CCHSA/DE).

Maria Selma Grosch, Universidade do Planalto Catarinense (UNIPLAC), Lages, Santa Catarina, Brasil, selmagrosch@gmail.com

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação UFSC- Universidade Federal de Santa Catarina (2011). Pós-Doutorado no PPGEd da UNOESC, sob a supervisão da Profa. Dra. Leda Scheibe (USC). Atuação profissional: Professora aposentada do Centro de Ciências da Educação da FURB. Atualmente é professora titular no PPGE- Programa de Pós Graduação em Educação da UNIPLAC- Universidade do Planalto Catarinense em Lages(SC).

Published

2021-10-05

How to Cite

WALTRICK, A. P.; SANTOS, V. dos .; GROSCH, M. S. THE PRESENCE OF THE PAIDEIA IN THE PEDAGOGY OF PAULO FREIRE: A PROPOSAL FOR CITIZEN EDUCATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. ed.especial, p. 993–1008, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46ied.especial.68487. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68487. Acesso em: 16 aug. 2024.