PEDAGOGY OF THE OPPRESSED 50 YEARS LATER: THE ACTUALITY OF PAULO FREIRE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46ied.especial.68486

Abstract

This article intends to contribute to the debate about the actuality and defense of the work Pedagogy of the Oppressed, which in 2018 completed 50 years. On the occasion, several educational institutions proposed to celebrate Freire's legacy and reinvent it, incorporating analyses on current demands, from events, books and dossiers on the theme. This article reflects on Paulo Freire's educational thought, pointing out the various themes addressed in the sources consulted, focusing on the challenges of Brazilian education in the face of the 2016 coup and the advance of the “Escola Sem Partido” movement.

KEYWORDS: Pedagogy of the Oppressed. Paulo Freire. Liberating Education. Brazilian Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Paulo Guerreiro de Almeida, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Limoeiro do Norte, Ceará, Brasil, joaopaulo.guerreiro@ifce.edu.br

Doutorando em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Pedagogo e Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE campus Limoeiro do Norte.

Severino Bezerra da Silva, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, Paraíba, Brasil, severinobsilva@uol.com.br

Doutor em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; Professor Titular da Universidade Federal da Paraíba, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), linha de pesquisa em Educação Popular e graduações de Pedagogia, História e Ciências Sociais.

Published

2021-10-05

How to Cite

ALMEIDA, J. P. G. de; SILVA, S. B. da . PEDAGOGY OF THE OPPRESSED 50 YEARS LATER: THE ACTUALITY OF PAULO FREIRE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. ed.especial, p. 977–992, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46ied.especial.68486. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68486. Acesso em: 17 jul. 2024.