THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46i2.68480

Abstract

This article is the result of a reflection on the uses of the mother tongue among German immigrants and their linguistic capital during the nationalization of ethnic schools during the Estado Novo period. The article seeks to establish understandings about the relationship of schools as fundamental institutions of immigrant colonies with cultural practices in Germany, and how the mandatory use of Portuguese inside and outside school spaces generated a process of struggle, disputes, and resistance ended in mobilization language as strategic resources. To analyze the strategic use of language in German immigration, we used the conceptual apparatus of Pierre Bourdieu (1996), as well as semi-structured interviews carried out with four immigrants and German descendants, allowing us to understand how language is determinant in the construction of the social world and in Power relations.

KEYWORDS: German Immigrants. Ethnic Schools. Nationalization of the Language. Linguistic Capital.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Talita Cristine Rugeri, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, Paraná, Brasil, talitarugeri@gmail.com

Doutoranda em sociologia pelo Programa de Pós-graduação em Sociologia pela Universidade Federal do Paraná. Mestre (2014) em educação e graduada (2012) em licenciatura em Sociologia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Atualmente compõe a comissão executiva da Revista Sociologias Plurais (UFPR) e é integrante do grupo de pesquisa em Educação e Bioética (PUCPR). Foi professora visitante na Pontifícia Universidade Católica do Paraná de 2016 a 2019 e do programa PARFOR pela Universidade Federal do Paraná em 2013.

Pedro Francisco Marchioro, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, Paraná, Brasil, pedro-marchioro@live.com

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Pelotas e Mestrado em Sociologia também pela UFPel. Doutorando em Sociologia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Foi doutorando em sociologia pela Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3, e pesquisador pelo Institut des hautes études de l'Amérique latine (IHEAL), em Paris. Entre as suas pesquisas destacam-se as áreas da Sociologia do Trabalho, das Imigrações e Identidades. É membro do Núcleo de Estudos do Polo Naval e do Grupo de Pesquisas sobre os Haitianos no Paraná.

Published

2021-08-31

How to Cite

RUGERI, T. C.; MARCHIORO, P. F. . THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU’S CONCEPTS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 2, p. 523–539, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46i2.68480. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68480. Acesso em: 16 aug. 2024.