EMERGENT REMOTE TEACHING IN HIGHER EDUCATION: A REFLECTION BASED ON PAULO FREIRE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46ied.especial.68422

Abstract

This essay sought to problematize emergency remote education in the context of higher education during the COVID-19 pandemic. To this end, it started with the concept of banking education and the concept of problematizing education proposed by Paulo Freire, in his main work Pedagogy of the oppressed. Questions about emergency remote education are also presented as a traditional practice that continues to perpetuate, despite the use of the Information and Communication Technology (ICT). At the end, the possible difficulties faced by teachers and students in this transition from classroom teaching to emergency remote teaching are addressed.

KEYWORDS: Emergency Remote Education. Pandemic. Banking Education. Problematizing Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Socoloski Gudolle, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima (IFRR) Campus Avançado Bonfim, Roraima, Brasil, lucas.gudolle@ifrr.edu.br

Doutorando em Informática na Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PGIE-UFRGS) e bolsista CAPES. Mestre em Administração com ênfase em Recursos Humanos (PPGA-UFRGS). Professor EBTT 40h Dedicação Exclusiva no Instituto Federal de Roraima (IFRR) no Campus Avançado Bonfim. Bacharel em Administração.

Alessandra Blando, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, blando_ale@hotmail.com

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestra em Educação (UFRGS). Técnica em assuntos educacionais na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Licenciatura em Pedagogia.

Sérgio Roberto Kieling Franco, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil, srkfranco@gmail.com

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor Titular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Published

2021-10-05

How to Cite

GUDOLLE, L. S.; BLANDO, A.; FRANCO, S. R. K. EMERGENT REMOTE TEACHING IN HIGHER EDUCATION: A REFLECTION BASED ON PAULO FREIRE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. ed.especial, p. 1178–1189, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46ied.especial.68422. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68422. Acesso em: 16 aug. 2024.