CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE’S METHOD TO THE LITERACY OF BLIND ADULTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46ied.especial.68395

Abstract

The study analyses the contributions of Paulo Freire’s method to the literacy of blind adults, considers emancipation and the overcoming of writing and reading, to seek na inclusive and liberating education. With a qualitative approch, it is uses the case study as a strategy conducted in an institution specialized in the field of visual impairment. The research participants were two blind students. For data collection, field diary records were used, as well as the photographic record. The activities were planned using the Paulo Freire’s method, adapted for teaching the braille code. The results reveal that the use of this method contributed to the literacy process of blind participants, in the writing and Reading of the braille code, as well as, in the processo of their awareness, to enable them to understand in the social, historical and political contexts for new discoveries and world readings.

KEYWORDS: Paulo Freire’s Method. Braille Literacy. Visual Impairment. Inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliziane de Fátima Alvaristo, Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), Guarapuava, Paraná, Brasil, elizianealvaristo@unicentro.br

Doutoranda no programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO). Atualmente, é professora no Departamento de Pedagogia da (UNICENTRO); Centro de Atendimento Educacional Especializado (CAEE-DV) e pela Secretaria Municipal de Educação e Cultura (SEMEC), Guarapuava/PR.

Elsa Midori Shimazaki, Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE), Presidente Prudente, São Paulo, Brasil, emshimazaki@uem.br

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP); mestre em Educação pela Universidade de Campinas (UNICAMP); graduada em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) e em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Mandaguari; pós-doutorada em Letras pela Universidade Estadual de Maringá. Atualmente, é professora dos programas de pós-graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá e da Universidade do Oeste Paulista.

Lucia Virginia Mamcasz Viginheski, Centro Universitário UniGuairacá (UniGuairacá), Guarapuava, Paraná, Brasil, lucia.virginia@uniguairaca.edu.br

Doutora em Ensino de Ciência e Tecnologia pela Universidade Tecnológica do Paraná (UTFPR); graduada em Matemática pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO. Atualmente, é professora dos programas de Pós-Graduação em Promoção da Saúde (UniGuairacá) e Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (UEPG) e no Centro de Atendimento Educacional Especializado (CAEE-DV/SEED).

Jamile Santinello, Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), Guarapuava, Paraná, Brasil, jamile@unicentro.br

Doutora em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Atualmente, é professora no programa de Pós-Graduação em Educação e no Departamento de Pedagogia da Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO).  

Published

2021-10-05

How to Cite

ALVARISTO, E. de F. .; SHIMAZAKI, E. M.; VIGINHESKI, L. V. M.; SANTINELLO, J. CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE’S METHOD TO THE LITERACY OF BLIND ADULTS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. ed.especial, p. 1114–1131, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46ied.especial.68395. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68395. Acesso em: 16 aug. 2024.