BETWEEN STREETS AND CURVES OF FREIRIANO LEGACY: A STUDY FROM PAULO FREIRE RESISTANT CENTENARY WORK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i1.68364

Abstract

This article focuses in the scientific field a reflection on the centenary educational praxis of the educator Paulo Freire. Therefore, as a methodological approach, a bibliographic analysis of a qualitative nature is used, when reviewing the striking aspects of the work, in order to highlight the literature of classics by Paulo Freire and other authors who researched his vast work. According to the historical context of education, Freiriana pedagogy stands out, hitherto disliked by the conservative class, as it does not correspond to the dominant interests, but of paramount importance as a practice aligned with autonomy, dialogue, and the humanitarian relationship. Furthermore, to commemorate the centenary of this great educator in the midst of an established pandemic is to try to believe more in the human being, in love and in a more dialogical society for all, despite the straight lines and curves interposed, especially in the Brazilian educational path.

KEYWORDS: Paulo Freire. Centenary. Education. Freiriana Pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valdirene Eliane Bailon de Souza, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, Minas Gerais, Brasil, vbailondesouza@gmail.com

Doutoranda na linha de pesquisa Famílias, Políticas Públicas e Desenvolvimento Humano e Social pelo programa de Pós-graduação em Economia Doméstica da UFV – Viçosa/MG. Licenciada em Pedagogia e mestra em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Integrante do grupo de pesquisa “Contextos da infância, adolescência e juventude e suas inter-relações na família e na sociedade”, do PPGED / UFV e do grupo de pesquisa “Políticas Públicas e a formação de profissionais da Educação” (GEPPFOR), do DPE / UFV. 

Rita Márcia Andrade Vaz de Mello, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, Minas Gerais, Brasil, ritamarciamello@gmail.com

Doutora em Educação (UFMG). Professora Titular da Universidade Federal de Viçosa (UFV). Pós-Doutora pela Université Paris Descartes (Sorbonne). Coordenadora do grupo de pesquisa Políticas Públicas e a formação de profissionais da Educação (GEPPFOR) na UFV - Viçosa/MG - Brasil.

Published

2022-04-30

How to Cite

SOUZA, V. E. B. de; MELLO, R. M. A. V. de. BETWEEN STREETS AND CURVES OF FREIRIANO LEGACY: A STUDY FROM PAULO FREIRE RESISTANT CENTENARY WORK. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 1, p. 1–12, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i1.68364. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68364. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos