FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46ied.especial.68307

Abstract

This article aims to highlight the freirean thought in the discussions about curriculum in the Postgraduate Programs in Education in the Paraense Amazon. The Bibliographic State of Knowledge research proposes to answer: in which way Paulo Freire's conceptions transversalize the research of Theses and Dissertations with the curriculum field? Data collection was carried out in the time frame from 2006 to 2018 on the websites of the UFPA and UEPA Education Programs. The results show dialogues built in three sub-areas of the curriculum: Curriculum Policies; Teacher training; Curriculum educational practices, revealing Freirean thought in movement together with different contemporary issues committed to the humanization and liberation of Amazonian individuals.

KEYWORDS: Curriculum. Paulo Freire. Amazon. Researches about Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joana d'Arc de Vasconcelos Neves, Universidade Federal do Pará (UFPA), Bragança, Pará, Brasil, jdneves@ufpa.br

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal do Pará. Atualmente é Docente do Programa de Pós-Graduação Linguagens e Saberes da Amazônia e professora Adjunta da Universidade Federal do Pará, Campus de Bragança-Pa.

Joyce Maria da Silva Conde, Universidade Federal do Pará (UFPA), Bragança, Pará, Brasil, joycecondeufpa@gmail.com

Mestranda em Linguagens e Saberes da Amazônia pelo Programa de Pós-Graduação em Linguagens e Saberes da Amazônia (PPLSA/UFPA). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Membro do Grupo de pesquisa de Educação de Jovens e Adultos e Diversidade na Amazônia (GUEAJA/UFPA) e da Cátedra Paulo Freire na Amazônia.

Alessandra Sampaio Cunha, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA), Bragança, Pará, Brasil, alessandra.sampaio@ifpa.edu.br

Doutorado em Ciências da Educação. Técnica em Assuntos Educacionais do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará – IFPA/Campus Bragança. Membro da Cátedra Paulo Freire na Amazônia.

Nivia Maria Vieira Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA), Bragança, Pará, Brasil, nivia.costa@ifpa.edu.br

Pós doutora em Educação de Adultos – Universidade de Coimbra. Doutora em Educação (UFC). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará – IFPA/Campus Bragança. Membro da Cátedra Paulo Freire na Amazônia.

Published

2021-10-05

How to Cite

NEVES, J. d’Arc de V.; CONDE, . J. M. da S. .; CUNHA, A. S. .; COSTA, N. M. V. . FREIREAN THOUGHT IN POSTGRADUATE PROGRAMS IN EDUCATION IN THE PARAENSE AMAZON: DIALOGUE IN THE CURRICULUM FIELD. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. ed.especial, p. 1206–1223, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46ied.especial.68307. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68307. Acesso em: 17 jul. 2024.