HAITIAN STUDENTS, THE SEARCH FOR AN (IM)POSSIBLE DREAM: THE REALITY LIVED BY MIGRANT CHILDREN IN SCHOOL EVALUATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46i2.68238

Abstract

This text aims to discuss how Haitian students are subjected to internal and external school evaluation processes and teacher evaluation practices in two public schools in Sinop / MT. The data presented in this text are of an ethnographic approach and were generated from observations in the classroom, in the early grades of public schools that received Haitian migrant students in the period 2015-2016; and interview with the manager of one of the surveyed schools. We found that the evaluation processes are standardized and affect the performance and academic success of migrant students and that the teachers were not prepared to work with the diversity and difference, the knowledge and learning of these students. 

KEYWORDS: Haitian Students. School Routine. School Evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivone Jesus Alexandre, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Sinop, Mato Grosso, Brasil, jesusalexandre.ivone@gmail.com

Professora Adjunta na Área de Metodologia de Ensino na Universidade Estadual de Mato Grosso (UNEMAT) - Campus de Sinop MT. Doutora em Sociologia pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR). Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Membro do Núcleo de Educação, Gênero, Raça e Alteridade (NEGRA). Participa da Rede MT UBUNTU/Sinop.

Paulo Alberto dos Santos Vieira, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Sinop, Mato Grosso, Brasil, vieirapas@yahoo.com.br

Professor adjunto (UNEMAT). Pós-doutor CCS/NEPPINS e CAHL/MPHDAPI (UFRB - 2019). Doutor em Sociologia (UFSCar - 2012). Mestre em Desenvolvimento Econômico (UFU - 2003). Bacharel em Ciências Econômicas (UFRuralRJ - 1990). Líder do GRAFITE - Grupo de Pesquisa sobre Ação Afirmativa e Temas da Educação Básica e Superior. Coordenador da Rede mato-grossense de formação continuada para a educação das relações étnico-raciais (Rede MT UBUNTU).

Published

2021-08-31

How to Cite

ALEXANDRE, I. J.; VIEIRA, P. A. dos S. . HAITIAN STUDENTS, THE SEARCH FOR AN (IM)POSSIBLE DREAM: THE REALITY LIVED BY MIGRANT CHILDREN IN SCHOOL EVALUATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 2, p. 679–695, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46i2.68238. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68238. Acesso em: 18 sep. 2024.