CONTRIBUTIONS BY FRANZ FANON AND PAULO FREIRE FOR THE EMERGENCE OF ANTI-RACIST EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46ied.especial.68180

Abstract

The present work aims to present reflections on racism in a context of the presence of different forms of colonialism and colonialities in the world, in general, and in Brazil in a particular way. To this end, we will rely on the works of Fanon and Freire, due to the fact that these authors propose a pedagogy based on an ethics of recognition of all alterities by assuming acceptance of all people, which seeks to overcome the wound of racism different nuances and, at the same time, announce another world sustained in critical dialogue amid the recognition of cultural differences. The methodology chosen in this work is of a qualitative and bibliographic nature. The research led to the conclusion that the works of Freire and Fanon are relevant to the achievement of anti-racist education.

KEYWORDS: Education. Racism. Fanon. Freire.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karine Kostuczenko, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Erechim, Santa Catarina, Brasil, karinekostuczenko@hotmail.com

Mestranda em Ciências Humanas pelo PPGICH da Universidade Federal da Fronteira Sul - Linha de Pesquisa - Educação, Culturas e Cidadanias Contemporâneas e Graduada em Pedagogia e Acadêmica do Curso de Direito, da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões – Campus Erechim.

Daniela Ghisleni Figueiredo, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Erechim, Santa Catarina, Brasil, dany_ghisleni@hotmail.com

Graduada em Direito pela Universidade do Contestado (UNC) e Mestranda pelo PPGCIH em Ciências Humanas pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)- Linha de Pesquisa – Educação, Culturas e Cidadanias Contemporâneas.

José Wnilson Figueiredo, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Erechim, Santa Catarina, Brasil, jose.figueiredo@ifc.edu.br

Professor do Instituto Federal Catarinense – Campus Concórdia; Graduado em Licenciatura plena em Matemática pela Universidade do Vale do Taquari (UNIVATES); Graduado em Agronomia pela Universidade Federal Rural do Semiárido; Mestre em Modelagem Matemática pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI); Doutor em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul; Pós-doutor em ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN); Pós-doutor em Ciências Humanas pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

Published

2021-10-05

How to Cite

KOSTUCZENKO, K.; FIGUEIREDO, D. G.; FIGUEIREDO, J. W. . CONTRIBUTIONS BY FRANZ FANON AND PAULO FREIRE FOR THE EMERGENCE OF ANTI-RACIST EDUCATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. ed.especial, p. 930–945, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46ied.especial.68180. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68180. Acesso em: 16 aug. 2024.