THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46ied.especial.67986

Abstract

This text deals with the life trajectory of the educator Paulo Freire, explains his story, not only as a social man, as he is known, but as a human being and educator, based on a bibliographical review made around the story of his life, based on the studies by Sergio Haddad (2019); Moacir Gadotti (2004) and in Freire's own works. This study is part of a Professional Master's Degree in Education research, which investigates the students of a University education course that passed in their school trajectories through Educação de Jovens e Adultos - EJA (Youth and Adult Education). For this study to be carried out, the theoretical foundation of Paulo Freire's concepts was fundamental, which aroused our interest not only in understanding the concepts themselves, but also in knowing their story, getting closer to the life of this popular educator who was dedicated to excluded, oppressed and illiterate.

KEYWORDS: Paulo Freire. History. Literacy. Youth and Adult Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Luz Salaibb Dotta, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS), Osório, Rio Grande do Sul, Brasil, carlasalaibb@gmail.com

Professora da Prefeitura Municipal de Capão da Canoa e professora da Prefeitura Municipal de Imbé. Possui graduação em Educação do Campo pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e graduação em Pedagogia pela Faculdade do Grupo UNIASSELVI. Especialização em Educação de Jovens e Adultos (EJA) e Mestranda no Programa de Pós-Graduação - Mestrado Profissional em Educação da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS).

Elisete Enir Bernardi Garcia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Rio Grande do Sul, Brasil, elisete.bernardi@gmail.com

Possui graduação em Pedagogia (1996). Especialização em Educação Profissional Técnica de Nível Médio na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos - PROEJA - Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS (2006-2007) e Mestrado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS (2005). Doutorado em educação (2007-2011) pela UNISINOS.

Published

2021-10-05

How to Cite

DOTTA, C. L. S.; GARCIA, E. E. B. THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT’S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACY. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. ed.especial, p. 1052–1067, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46ied.especial.67986. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67986. Acesso em: 16 aug. 2024.