EARLY CHILDHOOD EDUCATION, ETHNIC-RACIAL DIVERSITY AND AESTHETIC PRINCIPLES: CONTRIBUTIONS OF THE POETICS OF BLACK ARTISTS TO TEACHER TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46i3.67959

Abstract

This paper presents a proposal for workshop-meetings, which were held with black Early Childhood Education teachers, with the aim of mapping their paths of aesthetic training. Structured around the sharing of poetics by black artists, the workshop-meetings were constituted as space-time for autobiographical narratives, in order to support the premise that it is necessary to open space for listening to narratives that affirm singular-plural (re)existences. Issues about ethnic-racial diversity and aesthetic principles in the proposals for Early Childhood Education are articulated and make up the context over which the discussion is woven. The focus is on teacher training, as it is understood that the proposition of pedagogies of diversity, decolonial and re-existence, necessarily passes through teaching and its repertoires.

KEYWORDS: Pedagogy of Diversity. Black Teachers. Teacher Training. Aesthetic Principles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Greice Duarte de Brito Silva, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, Rio de Janeiro, Brasil, greicedbrito@gmail.com

Doutoranda e Mestre em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Licenciada em Pedagogia pela AVM Faculdade Integrada. Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico na Universidade Federal Fluminense lotada no Colégio Universitário Geraldo Reis / COLUNI UFF. Pesquisadora no Círculo de Estudos e Pesquisa Formação de Professores, Infância e Arte / Faculdade de Educação UFF.

Luciana Esmeralda Ostetto, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, Rio de Janeiro, Brasil, lucianaostetto@id.uff.br

Professora da Faculdade de Educação - Universidade Federal Fluminense. Atua na graduação (curso de Pedagogia) e na pós-graduação (Mestrado e Doutorado em Educação). Foi professora do Centro de Educação - Universidade Federal de Santa Catarina (1995-2012). Possui doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2006), mestrado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1992) e graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1985). Coordenadora do FIAR - Círculo de estudos e pesquisa formação de professores, infância e arte (Faculdade de Educação da UFF). Pós-doutorado na Universidade de Évora (2018-2019), com bolsa CAPES / Programa Professor Visitante no Exterior.

Published

2021-12-24

How to Cite

SILVA, G. D. de B.; OSTETTO, L. E. EARLY CHILDHOOD EDUCATION, ETHNIC-RACIAL DIVERSITY AND AESTHETIC PRINCIPLES: CONTRIBUTIONS OF THE POETICS OF BLACK ARTISTS TO TEACHER TRAINING. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 3, p. 1475–1491, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46i3.67959. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67959. Acesso em: 17 jul. 2024.