EDUCATION AND HUMAN RIGHTS: FUNDAMENTAL ASPECTS OF THE DEMOCRATIZATION OF EDUCATION FOR VENEZUELAN REFUGEES IN MANAUS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46i2.67780

Abstract

This paper proposes to analyze the educational assistance to refugees in Manaus in the years 2017 and 2018, as part of the democratization process of Brazilian education, in which the human rights perspective is interpreted as a universal guarantee by the signatory countries of the Universal Declaration of Human Rights (1948). The research is both bibliographic and documental, based on theoretical principles which are indispensable for a substantiated understanding of the concepts. The results reflect the compilation of processes, formats, and challenges involved in providing educational care to refugee students in Manaus as a fundamental part of their right to access and remain in the public education system.

KEYWORDS: Democratization. Education. Refugees. Policy.

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Author Biographies

Fabiane Maia Garcia, Federal University of Amazonas

Docente do Programa de Pós-graduação em Educação - PPGE/UFAM - Linha de Educação, Políticas Públicas e Desenvolvimento Regional. Doutora em Educação pela Universidade de Minho - Portugal (2015), mestra em Sociedade e Cultura na Amazônia - UFAM (2005), com graduação em PEDAGOGIA pela Universidade Federal do Amazonas (1995). Professora Adjunto IV da Universidade Federal do Amazonas, Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Educação, Coordenadora do Forpred Nacional e professora do Curso de Pedagogia.

Leandro Harisson da Silva Vasconcelos, Federal University of Amazonas

Doutorando em Educação, na linha de Educação, Políticas Públicas e Desenvolvimento Regional, pelo Programa de Pós-graduação em Educação, PPGE/UFAM. Mestre em Letras, na área de concentração em Estudos Literários, pelo Programa de Pós-graduação em Letras, PPGL/UFAM. Especialista em Educação, Pobreza e Desigualdade Social pela Faculdade de Educação, FACED/UFAM. Graduado em Letras pela Universidade Federal do Amazonas. Graduado em Pedagogia pela Universidade Nilton Lins. É professor da Secretaria de Educação de Manaus, atuando como assessor pedagógico interdisciplinar.

Diego Fernandes Pinheiro, Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus, Amazonas, Brasil, diegoufam4@gmail.com

Mestrando em Educação pela Universidade Federal do Amazonas. Graduado em Pedagogia na Universidade Federal do Amazonas com habilitação em Orientação Educacional e Supervisão Escolar.

Published

2021-08-31

How to Cite

GARCIA, F. M.; VASCONCELOS, L. H. da S. .; PINHEIRO, D. F. EDUCATION AND HUMAN RIGHTS: FUNDAMENTAL ASPECTS OF THE DEMOCRATIZATION OF EDUCATION FOR VENEZUELAN REFUGEES IN MANAUS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 2, p. 712–727, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46i2.67780. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67780. Acesso em: 17 jul. 2024.