THE SCHOOL INCLUSION IN A LOCAL CONTEXT: DOCUMENTAL EVIDENCE IN THE MUNICIPAL PUBLIC SYSTEM AT HUMAITÁ-AM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v47i1.66976

Abstract

This article aimed show the school inclusion through the analysis of documents that refer to special education in the municipal public system of Humaitá-AM. The study is the result of the initial phase of a master's research in development and is characterized as documentary. Hence, the data showed that the Specialized Educational Service (AEE) in municipal schools, provided by the implementation of the Multifunctional Resource Rooms (SRM), registers every year the increase in enrollment of students targeting special education in schools regular. However, no record of action that contemplated the continued education of teachers of institutionalised form, was seen. In view of the increase in the number of registrations, the school inclusion requires possibilities for the permanence and continuity of students in other stages or levels of education.

KEYWORDS: School Inclusion. Special Education. Multifunctional Resource Rooms. Special Educational Service.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dnávia Miranda Neves Lobato, Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Humaitá, Amazonas, Brasil, dnaviamn@hotmail.com

Professora da rede pública municipal de Humaitá/AM. Mestranda em Ensino de Ciências e Humanidades na UFAM. Tem formação em Normal Superior pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA); formação em licenciatura em Ciências Biológica pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Fez pós-graduação Latu senso em Psicologia Escolar pela Faculdade de Rondônia (FARO) e em Educação Especial na Perspectiva Inclusiva pela Universidade Estadual Paulista (UNESP).

Vera Lúcia Reis da Silva, Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Humaitá, Amazonas, Brasil, verareis@ufam.edu.br

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS, São Leopoldo/RS (2015); realizou Estágio Doutorado Sanduíche na Universidade de Sevilha, Espanha, com bolsa CAPES. Possui Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM, Manaus/AM (2010); Especialização em Metodologia do Ensino Superior (2004); Graduação em Pedagogia, também, pela Universidade Federal do Amazonas (1995). É professora da Universidade Federal do Amazonas - Campus Vale do Rio Madeira - Humaitá/AM, atuando como professora nos cursos de Graduação e no Programa de Pós-Graduação de Mestrado em Ensino de Ciências e Humanidades (PPGECH).

Published

2022-04-30

How to Cite

LOBATO, Dnávia Miranda Neves; SILVA, Vera Lúcia Reis da. THE SCHOOL INCLUSION IN A LOCAL CONTEXT: DOCUMENTAL EVIDENCE IN THE MUNICIPAL PUBLIC SYSTEM AT HUMAITÁ-AM. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 47, n. 1, p. 30–42, 2022. DOI: 10.5216/ia.v47i1.66976. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/66976. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos