ESTUDOS EM FORMAÇÃO DE PROFESSORES REALIZADOS NO MESTRADO EM EDUCAÇÃO DA FFP/UERJ: QUAIS SUAS CONTRIBUIÇÕES?
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v46i1.65164Abstract
O estudo em questão tem como propósito suscitar diálogos acerca da formação de professores, tomando como referência as pesquisas realizadas por estudantes do curso de Mestrado em Educação Processos Formativos e Desigualdades Sociais da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro – FFP/UERJ. Por meio do levantamento bibliográfico, procuramos nos debruçar sobre as discussões realizadas por estudantes do programa – entre os anos de 2010 e 2018 –, reconhecendo a potência de um “quefazer” (FREIRE, 1987; 2007) que envolve não somente a ação de pesquisar e refletir sobre a prática docente, mas uma nova ação que consiste em (re)pensar a partir do processo decorrente da pesquisa, isto é, aprender “nele e com ele”. Nesse sentido, as questões aqui levantadas em diálogo com estudiosos como Nóvoa (1992; 1995) e Freire (1996; 1997) pretendem contribuir teórica e metodologicamente com o campo da Formação de Professores, tomando como base para análise os seguintes eixos: inserção do profissional docente, desenvolvimento do profissional docente, Formação Inicial, Formação Continuada e Docência Universitária.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.