BIOLOGY TEACHER TRAINING AND CRITICAL ENVIRONMENTAL EDUCATION: PERSPECTIVES INVESTIGATED IN COURSE COMPLETION WORKS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46i2.65154

Abstract

This study sought to understand how graduates of Biological Sciences at Federal University of Pelotas are related to Environmental Education in their training. For this purpose, through Discursive Textual Analysis, fourteen abstracts of Course Conclusion Papers from Biological Sciences at UFPel were analyzed. Two categories emerged from this phenomenon: “Problematizing teacher education in Biological Sciences” and “Support for a Critical EE in the training of Biological Sciences teachers”. There was a weakness in the critical and transversal training of teachers. Therefore, critical EE should be a strategy for overcoming these obstacles, in view of its importance in making decisions about inseparable environmental and social aspects.

KEYWORDS: Teacher Training. Formal Environmental Education. Discursive Textual Analysis; Biological Sciences.

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Author Biographies

Camila Salgado Lemke, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil, camilalemke9@gmail.com

Técnica em Meio Ambiente pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense Campus Pelotas Visconde da Graça-IFSul/CaVG. Graduanda no Curso de Ciências Biológicas na modalidade Licenciatura, pela Universidade Federal de Pelotas-UFPel. Atualmente é bolsista no Projeto de Ensino: Recursos didáticos para o ensino de Ciências e Biologia, o qual atua na construção e aplicação de metodologias, estratégias e recursos didáticos inovadores e que promovam o protagonismo docente.

Greici Maia Behling, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil, biogre@gmail.com

Doutora em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (2018), Mestrado em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (2007), Especialização em Direito Ambiental pela Universidade Federal de Pelotas (2011) e Graduação em Ciências Biológicas (Bacharelado e Licenciatura Plena) pela Universidade Federal de Pelotas (2004). Atua como Técnica Administrativa em Educação - Bióloga, da Universidade Federal de Pelotas, desenvolvendo atividades junto ao Núcleo de Reabilitação da Fauna Silvestre e Centro de Triagem de Animais Silvestres da UFPEL. Professora do Curso de Especialização em Educação Ambiental com Ênfase em Espaços Educadores Sustentáveis da UFPEL e colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais.

Francele de Abreu Carlan, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil, francelecarlan@gmail.com

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Mestre em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Doutora em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências pela (UFSM). Atualmente é professora Adjunta da Universidade Federal de Pelotas (UFPel) e  professora permanente do Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de Pelotas e professora na especialização em Educação Ambiental - espaços educadores sustentáveis desta mesma instituição.

Published

2021-08-31

How to Cite

LEMKE, C. S.; BEHLING, G. M.; CARLAN, F. de A. BIOLOGY TEACHER TRAINING AND CRITICAL ENVIRONMENTAL EDUCATION: PERSPECTIVES INVESTIGATED IN COURSE COMPLETION WORKS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 2, p. 826–842, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46i2.65154. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65154. Acesso em: 20 dec. 2024.