PROMOTION OF BOOK AND READING IN BRAZILIAN PUBLIC SCHOOLS: THE NEW LITERARY PNLD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v46i3.65038

Abstract

This article aims at presenting and discussing some results of the research entitled “From selection to the act of reading: the books  of Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD / Literário 2018)”. Our main aim is to verify how the books from that program can be combined with the reading comprehension methodology to transform students from the early years of elementary school in schools, located in the city of João Pessoa-PB, into independent readers. A questionnaire was elaborated and applied to the teachers who participated in the choice of literary works in order to investigate the ways of dissemination and guidance they received to carry out the selection of books. The results point out certain flaws regarding the selection and delays in the distribution of the program’s books.

KEYWORDS: Literary PNLD 2018. Selection. Children's Literature. Elementary School.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Israel Niwton da Costa Pereira, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, Paraíba, Brasil, niwtonisrael@gmail.com

Bolsista de Iniciação Científica da Universidade Federal da Paraíba. Graduando em Letras com habilitação em Língua Portuguesa na UFPB. É membro do Grupo de Pesquisa em Estágio, Ensino e Formação Docente da UFPB.

Ana Magally Pereira de Freitas , Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, Paraíba, Brasil, anamagallyufpb@hotmail.com

Graduanda em Letras/Português pela Universidade Federal da Paraíba; atua como Bolsista no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação Científica (PIBIC).

Daniela Maria Segabinazi , Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, Paraíba, Brasil, dani.segabinazi@gmail.com

Possui graduação em Letras - Língua Portuguesa (Licenciatura Plena) pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1994). Graduação em Direito pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1995). Mestrado em Letras - Teoria da Literatura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2000) e Doutorado em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (2011. Atualmente integra o quadro de professores da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), com dedicação exclusiva e é líder do grupo de pesquisa "Estágio, ensino e formação docente".

Published

2021-12-24

How to Cite

PEREIRA, I. N. da C.; FREITAS , A. M. P. de; SEGABINAZI , D. M. . PROMOTION OF BOOK AND READING IN BRAZILIAN PUBLIC SCHOOLS: THE NEW LITERARY PNLD. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 46, n. 3, p. 1548–1563, 2021. DOI: 10.5216/ia.v46i3.65038. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65038. Acesso em: 22 nov. 2024.