RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS

Authors

  • Karla Mendonça Menezes Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil, karlam.ef@gmail.com http://orcid.org/0000-0002-7482-0648
  • Carolina Braz Carlan Rodrigues Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil, carolina_carlan@hotmail.com http://orcid.org/0000-0001-7115-0987
  • Vanessa Candito Universidade Federal do Rio Grande Do Sul (UFRGS), Rio Grande, Rio Grande do Sul, Brasil, vanecandito@gmail.com http://orcid.org/0000-0003-4663-9590
  • Félix Alexandre Antunes Soares Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil, felix@ufsm.br http://orcid.org/0000-0002-6453-7902

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.63980

Abstract

This study investigated the contributions of a proposal for continuing education with research as an articulator of the teaching-learning process. The methodological path was guided by action research and went through a formative process, developed with 25 teachers from a public school. The observations highlighted the research as a promising alternative for improving the teaching-learning process, as it allowed a significant space for dialogue between the participants and for the identification of the needs and interests of the school community. The processes employed promoted space and time for teacher training within the educational institution and highlighted the potential of school-university collaborative work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karla Mendonça Menezes, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil, karlam.ef@gmail.com

Licenciada e Bacharel em Educação Física, Especialista em Atividade Física, Desempenho Motor e Saúde e Mestra em Educação Física, todos pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente é aluna de Doutorado no PPG Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde - UFSM e instrutora de esporte e lazer no Serviço Social do Transporte (SEST SENAT).

Carolina Braz Carlan Rodrigues, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil, carolina_carlan@hotmail.com

Licenciada em Educação Física pela Universidade Luterana do Brasil, especialista em Treinamento, Musculação e Atividade Física na Faculdade Ingá (UNINGÁ - SM), mestre em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde na Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Doutora em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde na Universidade Federal de Santa Maria.

Vanessa Candito, Universidade Federal do Rio Grande Do Sul (UFRGS), Rio Grande, Rio Grande do Sul, Brasil, vanecandito@gmail.com

Graduada em Ciências Biológicas. Mestranda no PPG em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Possui Especialização Lato Sensu em Ciências Ambientais pela URI - de Frederico Westphalen, e Especialização Lato Sensu em Educação Ambiental, pela UFSM/RS.

Félix Alexandre Antunes Soares, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil, felix@ufsm.br

Doutor em Ciências Biológicas. Grupo de Estudos em Nutrição, Saúde e qualidade de vida. Professor Associado da Universidade Federal de Santa Maria. Docente do PPG em Educação em Ciências: Química da vida e Saúde (UFSM). Membro da Sociedade Brasileira de Bioquímica. Membro associado da Academia Brasileira de Ciências.

Published

2021-01-11

How to Cite

MENEZES, K. M. .; RODRIGUES, C. B. C.; CANDITO, V. .; SOARES, F. A. A. RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 45, n. 3, p. 856–873, 2021. DOI: 10.5216/ia.v45i3.63980. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/63980. Acesso em: 30 jun. 2024.